En av satsningarna i kollektivtrafikbudgeten för 2018/2019 handlar om elbussar i stadskärnorna.
– Det här är nästa steg i vår målsättning att kunna köra tyst trafik, och dessutom helt utsläppsfritt, säger Nicklas Ljungström till SVT Nyheter.
Landskrona byter ut 2018
De nuvarande biogasbussarna i Landskrona kommer alla att bytas ut till depåladdade elbussar under nästa år. De befintliga trådbussarna i Landskrona blir kvar. Även busstrafiken på Ven kommer att bli helt eldriven.
I Helsingborg kommer den så kallade Helsingborgsexpressen 1 som går mellan Dalhem och Råå att bli eldriven, likaså linje 7 i Malmö mellan Svågertorp och Limhamn. Bussarna laddas med batteri på ändhållsplatserna nattetid eller dagtid på vissa hållplatser.
Vill bli helt utsläppsfria
Under juni 2019 förväntas de nya bussarna i Malmö och Helsingborg synas på gatorna. På sikt vill man utöka detta till att omfatta ännu fler linjer.
– Det kommer att behöva göras en del åtgärder i stadskärnan också för bussarnas del, redan nu ser vi ju till exempel hur man rivit upp stadskärnan i Helsingborg, och hela Landskrona station har man redan börjat bygga om.
– Det här kommer att bli ännu ett snäpp vassare än tidigare, enklare och smidigare för resenärerna och vårt mål är givetvis att alla busstrafik på sikt ska bli helt utsläppsfri, säger Nicklas Ljungström.