En av än så länge relativt få elbussar i Malmö. Skånetrafiken siktar på att samtliga stadsbussar i Malmö ska vara eldrivna år 2031. Foto: Skånetrafiken

Skånetrafiken tar nya steg mot elektrifiering

Publicerad

Arbetet med att gå över till eldrivna bussar inom Skånetrafiken är ett pågående men långt ifrån färdigt projekt. Nu tar Skånetrafiken ytterligare steg för att se över även elbussarnas miljöpåverkan.

– Vi tittar på batterierna i bussarna, till exempel hur stor miljöpåverkan de har under sin livscykel och vilka risker det finns med batteritillverkningen utifrån ett socialt perspektiv, säger Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken.

Bussarna som drivs av förnybar el minskar klimatutsläppen med 90 procent jämfört med bussar som drivs av förbränningsmotorer, skriver Skånetrafiken i ett pressmeddelande.

Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsstrateg på Skånetrafiken. Foto: Skånetrafiken

Samtidigt, menar Iris Rehnström, är kunskapen om produktionen batteriernas produktion och miljöpåverkan tämligen begränsad. Därför har Skånetrafiken tagit initiativ för att veta mer.

Tre rapporter

Tre rapporter har tagits fram av Lunds tekniska högskola, IVL Svenska miljöinstitutet och Rädda Barnen. Rapporterna undersöker den sociala påverkan och klimatpåverkan som förknippas i hela leverantörsledet bakom de batterier som i sista ledet driver stadsbussarna.

– Tack vare rapporterna vet vi till exempel att brytning av kobolt till batterierna förorenar närmiljön, att det i vissa gruvor förekommer barnarbete och att den största klimatpåverkan uppstår via energianvändning i produktionen, säger Iris Rehnström.

Ställer krav på leverantörer

Vad tar ni med er från dessa rapporter?

Till exempel har rapportskrivarna rekommenderat att vi ställer krav på leverantörskedjan att följa OECD-riktlinjer gällande mineraler. Vi har också fått rådet att samarbeta med andra trafikbolag och trafikhuvudmän i norden för att få större tyngd och enhetlighet bakom exempelvis miljökrav.

I dagsläget är det fortfarande bara en liten del av Skånetrafikens stadsbussflotta som är eldriven. Majoriteten drivs med biogas. Till år 2031 siktar Skånetrafiken ha elektrifierat all stadsbusstrafik i Malmö.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.