Skånetrafikens nya biljetter – allt du behöver veta

Uppdaterad
Publicerad

Region Skåne lägger fram ett nytt förslag för biljettsystemet på Skånetrafiken. Det nya systemet väntas ha stor påverkan på priserna. SVT Nyheter Skåne har sammanställt de viktigaste punkterna i förslaget.

1. Vad innebär det nya systemet?

Grunden är att dagens zonstruktur (nära 200 stycken) ersätts av tre cirkelzoner: Lång (hela Skåne), medel (18 kilometers diameter) och kort (åtta kilometers diameter). Zonerna är personliga och bestäms av den enskilda resenären själv.

I dag fastställs biljettpriserna utifrån antalet zoner som resenären korsar, vilket kan innebära stora skillnader beroende på var i Skåne resan genomförs. I framtiden ska biljettpriserna i högre utsträckning bygga på avståndet på resan.

Dessutom minskas antalet biljettyper, också det till tre stycken: Enkel, dygn och 30 dagar. Samtliga biljetter ger fritt resande, oberoende av riktning, i den personliga zonen.

Inom kort zon föreslås priset för en enkelbiljett vara 25 kronor. Inom mellanzonen föreslås taxan för en enkelbiljett till 50 kronor. För lång zon föreslås priset vara 100 kronor.

För månadsbiljetterna föreslås priset till 500 kronor för kort zon i storstad (Malmö, Lund och Helsingborg), medan det i småstad ska kosta 400 kronor. För ett månadskort i mellanzonen blir kostnaden 830 kronor. För lång zon, det vill säga hela Skåne, blir månadskostnaden 1200 kronor.

En stor skillnad är att biljettköpen framöver i första hand görs via resenärens mobiltelefon.

2. Hur påverkar det priserna?

Prisförändringarna påverkar i första hand enkelbiljetterna, som generellt sett blir dyrare. Ökade intäkter krävs för att Region Skånes budget ska balanseras under 2017.

Framför allt väntas det nya systemet få effekt i östra och norra Skåne där zonerna enligt dagens indelning är större.

Exempelvis kommer priset på en resa mellan Lönsboda och Osby att öka kraftigt, eftersom resan i stället prisbestäms utifrån avståndet mellan orterna. Region Skåne föreslår dock att dessa delar av Skåne kompenseras genom att den korta zonen gäller för 18 kilometers diameter. På så sätt ska prisökningen begränsas en aning.

Prisförändringen är lägre för periodkorten. Dessutom tillämpas flera raka rabatter i förslaget: Studenter får exempelvis 25 procents rabatt på samtliga biljetter. Pendlare som reser tillsammans kan också köpa den nya ”Tillsammansbiljetten” som ger 25 procents rabatt.

3. När börjar systemet att gälla?

Region Skåne vill se att prismodellen införs så snart som möjligt, men senast i mars 2017.

4. Men vänta – vad händer med Jojo-korten?

Jojo-korten blir kvar åtminstone till december 2019. De två biljettsystemen kommer att användas parallellt under de kommande åren.

Region Skånes förslag innebär dock att priserna för enkelbiljetter och periodkort även förändras på Jojo-kortens biljetter. Prisförändringarna ska träda i kraft den 11 december i år.

För enkelbiljetterna stiger priserna med mellan tre och sju kronor, beroende på hur många zoner som korsas. För periodkorten ökar priserna med mellan en och 71 kronor, beroende på hur många zoner kortet gäller.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.