”Nu hoppas vi på att köerna ska minska”, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken. Foto: SVT

Så ska Skånetrafiken minska köerna – 30 ombud blir 60

Uppdaterad
Publicerad

I slutet av januari ska det finnas 60 ombud som säljer biljetter för Skånetrafiken. Här kan resenärerna köpa alla typer av resebiljetter.

– Detta skulle varit klart redan vid lanseringen, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Det har gått över en månad sedan Skånetrafikens nya biljettsystem blev vardag för de 300 000 resenärer som pendlar dagligen i södra Sverige.

– Den siste januari väntas alla ombud vara redo att sälja biljetter, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

De 60 ombuden ska finnas i hela Skåne – i alla kommuner. I det gamla biljettsystemet fanns det 30 ombud där resenärerna kunde köpa sina biljetter.

– Detta skulle varit klart tidigare och har varit en orsak till de långa köerna vid Skånetrafikens kundcenter, säger Linus Eriksson.

Saldot går inte förlorat

Den kritik som riktats mot det nya biljettsystemet är främst att resenärer är rädda att deras saldo på de gamla jojo-korten ska brinna inne.

– Så är det inte. Kunderna kan komma till oss för att lösa in sina gamla jojo-kort och även få en värdecheck på summan som ligger på det gamla jojo-kortet.

Ulla Jönsson och Bertil Jönsson har 40 nummer före sig i kön till Skånetrafikens kundcenter. ”Det nya systemet är lite rörigt”, säger Bertil Jönsson. Foto: SVT

Kommer ombuden kunna tillgodose att pengarna från de gamla korten överförs till de nya?

– Initialt kommer inte ombuden kunna ge kunderna denna service. Men våra kunder kommer kunna köpa alla typer av biljetter för att kunna resa, säger Anders Engzell, presskommunikatör på Skånetrafiken.

Ombuden kommer variera från kommun till kommun och kan till exempel vara en lokal närbutik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.