Skickade ut för stark ström – Eon ersätter förstörd elektronik

Uppdaterad
Publicerad

Många elabonnenter i Västra hamnen i Malmö har fått hemelektronik förstörd sen Eon av misstag skickat ut för stark ström i ledningarna. Nu har företaget öppnat skaderegleringskontor på en parkering vid Turning Torso.

Utslagen elektronik, tv-apparater som inte fungerar längre och stora skador hos ICA Maxi i Malmö. Slutnotan för spänningsfelet natten mot tisdagen kan bli en dyr historia för E-on.

Sydnytt mötte ett stort antal kunder på plats som vittnade om trasiga tv-apparater, hifi-system och annan elektronisk utrustning.

E-on:s erbjöd kunderna information och ansökningshandlingar som ska reglera skadorna.

En stressad ägare för ICA Maxi anslöt sig under dagen till skaran drabbade.

– Vi har fått våra kylanläggning utslagna vilket skadat varor för sexsiffriga belopp, säger ICA Maxis ägare Kent Haglund till Sydnytt.

Nu tvingas ICA Maxi kassera glass, kött och andra frysvaror som skadats på grund av elfelet.

Elfelet i Västra hamnen uppstod av för hög spänning. Det var en lindningskopplare som gick sönder och orsakade en alldeles för hög spänning, vilket kan skada elektronisk utrustning.

Det var ett tekniskt fel som gjorde att spänningen plötsligt steg till 250 volt i ledningarna i Västra hamnen under natten till tisdagen.

Hissar slogs ut

– Det var en lindningskopplare som slutade att fungera, säger Johan Aspegren, informationschef på Eon.

– Det här är ett extremt ovanligt fel. Folk som jobbat här länge säger att sist det hände var i Perstorp 1981.

Spänningsökningen varade bara ett par minuter, men den ställde ändå till det. Till exempel var det många hissar som stannade och porttelefoner som slutade fungera.

– Ökar spänningen på det här sättet så är det direkt ohälsosamt för all elektronik, säger Johan Aspegren.

Öppnat kontor

Många abonnenter fick sina modem, tv-apparater, kylskåp och datorer förstörda.

– Därför har vi öppnat ett skaderegleringskontor på parkeringen vid Turning Torso, säger Johan Aspegren.

– Vi kommer att finnas där med skadereglerare, nättekniker och kunderservice i tre dagar. Dessutom skickar vi ut information till alla drabbade hur de ska göra för att få ersättning.

Vet vilka som drabbats

För ersättning blir det.

– Det var ett lätt beslut att ta, säger Johan Aspegren.

– Vi har exakt koll på vilka abonnenter som drabbades och deras skador kommer vi att ersätta efter gängse regler.

Fredrik Ekelund

fredrik.ekelund@svt.se

Jane Andersson

jane.andersson@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.