– Han visade klart och tydligt var smärtorna kom ifrån. Det var ljumsken, höger sida. Sedan började han kräkas och då tog vi kontakt med läkare via nätet som rekommenderade att vi skulle söka akut vård, berättar Esra Assi.
Men efter besök på både barnakuten och kvälls- och helgmottagningen fick hon rådet att gå hem med sin son och avvakta. Men sonen blev allt sämre och hon åkte därför tillbaka till barnakuten där en sjuksköterska tog emot dem.
– När vi kommer dit säger hon till oss, ni har precis blivit bedömda av en läkare, ni får gå hem.
Treåringen opererades akut
Det är först dagen efter som de får hjälp och sonens brustna blindtarm upptäcks. Treåringen opererades då akut på sjukhuset i Lund.
– Min son fick lida i onödan, säger Esra Assi.
Hon är väldigt kritisk till bemötandet på barnakuten och menar att hennes son nekades vård.
Anmälan till Patientnämnden
Tillförordnad verksamhetschef på barnmedicin SUS, Helena Elding Larsson, vill inte kommentera det enskilda fallet på grund av sekretess, men säger att de arbetar mycket med just bemötandet på barnakuten.
– Jag beklagar att föräldern har känt sig utsatt i vården och därför uppmanar jag henne att gå till Patientnämnden, säger Helena Elding Larsson.
Esra Assi kommer att anmäla händelsen till Patientnämden.