Under morgonen åkte avsyningslok från två håll och kontrollerade spåret, efter att ett larm om ett skadat hjul kommit in från ett tåg som kört sträckan. Inga rälsbrott eller trafikfarliga skador upptäcktes.
– Loken körde i tio kilometer i timmen för att fastslå att det inte finns sprickor, det är därför avstängningen pågick såpass länge, säger Joanna Ljunggren, presskommunikatör på Trafikverket.
Hon berättar att spåren scannas och röntgas när man söker efter skador.
– Vi har ett högt säkerhetstänk och måste kontrollera om det här behöver åtgärdas, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Ersättningsbussar
Skånetrafiken satte in ersättningsbussar som snabbt fylldes och många resenärer blev väntandes på perronger.
– Ersättningsbussarna sväljer ju inte så många resenärer som tågen, säger Theresia Swanholm på Skånetrafiken.
Thomas Westrum bor i Malmö och jobbar i Lund. Han var en av många som blev sen till jobbet idag.
– Man vill ju välja tåget för att det är bra för miljön, men jag överväger på riktigt att börja elbil till jobbet istället. För det här går inte, säger han.
– Nu är jag försenad till jobbet, som alltid. Sen jag började ta tåget är jag alltid försenad. Det ska ju funka, säger Kamila Chomiszczak som befann sig på Malmö C under morgonen.
Skånetrafiken gick ut och uppmanade folk att stanna hemma, och heller inte ta bilden då det pågår vägarbeten på E6.
– Skånetrafiken har ingen rätt att uppmana folk att stanna hemma från jobbet! Tvärtom torde detta vara straffbart, skriver Peter Heimburg i ett mejl.
– Hur kan man resonera så? Folk har ju arbeten som skall skötas. Hur skall man få resenärer att överge bilen med tanke på allt strul som Trafikverket och operatörerna ställer till med? skriver Ulf Jeppson i ett mejl.
På Rååbanan gick tågen som vanligt och man kunde ta sig till Helsingborg från Lund med Pågatåg via Eslöv.