Den kommer i fyra delar och tillsammans är det över 110 meter och 150 ton järnvägsväxel som ska på plats i Lockarp.
– Vi har en maskin som lyfter varje växeldel och lägger dem på plats. Sen bygger vi ett fram- och ett bakparti som svetsas samman, berättar byggledare Anna-Lena Peeker.
I Lockarp ligger sedan tre veckor växeln till Kontinentalbanan och Trelleborg redan klar. Och nu med anslutningen till Ystad-banan kopplas därmed stora delar av södra Skåne ihop med Malmö och Köpenhamn. Men det dröjer lite innan de första tågen kommer rulla genom Lockarps-växlarna.
– Första ska det byggas dubbelspår här, så det dröjer till 2011, säger Anna-Lena Peeker.
Återstår av Citytunnel-projektet gör nu bara fyra växlar för kopplingen mellan Citytunneln och Öresundsbanan till Köpenhamn. Och under 2011 kommer anslutningen i Vintrie-svängen att byggas klart, liksom spåren genom Lockarp.