I början av april gjorde ersatte Malmö stad stora delar av sina växeltelefonister med ett kontaktcenter. Foto: SVT

Malmö stad la ner växeln – nu får inringare köa i timmar

Uppdaterad
Publicerad

För en månad sedan avskaffade Malmö stad sin telefonväxel och införde istället ett nytt kontaktcenter. Men klagomålen är många.

Tanken var att det skulle bli enklare och snabbare för malmöborna att komma i kontakt med Malmö stad och få svar på sina frågor via det nya kontaktcentret. Hit ska allmänheten kunna vända sig via telefon, e-post eller via Messenger på Malmö stads Facebooksida. Men klagomålen är många eftersom nyordningen har lett långa telefonköer, ibland upp mot en timme.

”Känns inte bra”

Ann Ekwall är enhetschef på det nya kontaktcentret. Hon beklagar att det är långa väntetider.

– Svarstiderna just nu är väldigt långa och det känns inte bra men det beror på att vi svarar på frågorna direkt vilket innebär att vi har en längre hanteringstid. Om vi tidigare hade en hanteringstid på 30-45 sekunder så kanske vi ligger på 4-5 minuter idag per samtal. Men den 20 maj så kommer 12 nya börja här för för att få ordning på problemen vi har nu.

När SVT själva ringde upp Malmö stad tog det drygt 55 minuter innan vi fick tala med den person vi sökte. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.