När jämförelsesajten Prisjakt tittade på de mest populära elsparkcyklarna som privatpersoner klickat på är det få som lever upp till kraven för att klassas som en cykel. Det vill säga att den max går i 20 km/h och har en effekt på 250 watt. Är den kraftfullare än så klassas den som moped, eller till och med motorcykel.
Vill inte uppge
De flesta återförsäljare som SVT Nyheter Skåne varit i kontakt med vill inte uppge vilken typ av elsparkcyklar som det säljs mest av. Elgiganten uppger dock att fördelningen är cirka 50-50 mellan de som klassas som cyklar och de som klassas som mopeder.
Se mer om hur företagen marknadsför elsparkcyklarna i klippet ovan.
Det finns inga begränsningar för att sälja eller köpa elsparkcyklar som är kraftfullare än en cykel. Från återförsäljarnas sida anser de att de gjort tillräckligt genom att informera om reglerna.
När SVT Nyheter Skåne gick igenom elsparkcyklarna på Netonnets hemsida var det endast två av femton elsparkcyklar som fick köras som en cykel.
– Ansvaret för att använda dem måste ligga på individen, säger Kristina Wärmare, kommunikationschef hos Netonnet.
Ännu inga nya riktlinjer
På Elgigantens hemsida hittade SVT flera produkter som saknade information om vilka watt deras motorer har.
– I de fallen som vi inte har det så ska vi korrigera det, säger Tony Ottebjer Winkler, driftchef hos Elgiganten.
Under 2021 lämnade Transportstyrelsen över en utredning till infrastrukturdepartementet där de föreslår att ta bort begräsningen på 250 watt för elsparkcyklar. Men än har politikerna inte gett några ändrade riktlinjer för det.