Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På Pilängskolan i Lomma arbetar man aktivt för att stärka elevernas intresse för matematik. Foto: Gunilla Fritze

Svenskt bottennapp i Pisa-mätningen – så försöker Lomma vända trenden

Publicerad

Det är i ämnena matematik, läsförståelse och naturvetenskap som kunskapsnivån sjunkit bland svenska 15-åringar, visar Pisa-rapporten. På Pilängskolan i Lomma försöker man vända utvecklingen genom att lära eleverna matte på ett nytt sätt.

– Eleverna tycker det är roligare så här. Då blir de mer motiverade och så går det bättre, summerar matematikläraren Anette Bernholtz.

Det är långtifrån tyst och ingen sitter ner när hon håller lektion. Eleverna jobbar i par och löser räkneuppgifterna ihop.

Några ställer upp talen på tavlan framme vid katedern, andra skriver glatt över salens fönsterrutor med sina färgpennor.

– Det är mycket skönare att stå upp och jobba än att sitta över en bok. Allt blir lättare när jag ser talen framför mig på tavlan, säger Sigge Berg, en av eleverna.

Anette Bernholtz tror på att göra lärandet mer lustfyllt. Jämfört med tidigare årskullar krävs det helt enkelt mer för att fånga elevernas intresse idag, menar hon.

– De har inte samma uthållighet att räkna uppgifterna, säger hon.

På Pilängskolan menar eleverna att de förväntar sig en varierad undervisning.

– Vi pluggar ju på samma sätt i alla ämnen. Så fort det blir lite mer varierat, som nu på matten, vill man jobba mer, säger Bianca Taggu.

Rapport visar: Svenska elevers kunskapsnivå sjunker

Enligt den senaste Pisa-rapporten har kunskapsnivå i matte, läsförståelse och naturvetenskap sjunkit, hos svenska 15-åringar.

Under de två decennier som Pisa-undersökningen genomförts har resultatet aldrig försämrats så mycket som det gjort mellan de två senaste mätningarna.

– Jag tror det beror på att elevernas tid upptas av till exempel sociala medier, spel och influencers, säger Anette Bernholtz.

Se mer om Pilängskolans sätt att jobba med matte i videon – och möt några av eleverna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.