Tågtrafiksituationen i Skåne – så ser den ut

Publicerad

Här kan du se hela vår granskning av tågtrafiken i Skåne som gått i tre delar under veckan.

Med bland andra tågexperten Per Corshammar, Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP), Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson och infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets regionchef Lennart Andersson.

SVT rapporterade · Hur upplever du tågtrafiken? Berätta här!

10.09
 
Här kan du se hela vår granskning som gått i tre delar under veckan.

Med bland andra tågexperten Per Corshammar, Trafikutskottet ordförande Karin Svensson Smith (MP), Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson och infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets regionchef Lennart Andersson. 
08.43
Jag pendlar till och från Malmö-Köpenhamn och under mina 7 år som pendlare har det alltid varit problem men det blir bara värre och värre och med en patetisk liten förseningskompensation gör det saken inte bättre. Ac fungerar inte, korta tåg som är packade till breddningsgraden. Jag skickade ett sms till min vännina igår som också jobbar i Köpenhamn för jag var i shock.. tåget jag skulle ta var i tid. Var första gången på några veckor det hände!
08.50
Det är mycket som man kan berätta om trafiken i Skåne och inte bara tågtrafiken utan även regionsbussar, de är inget bättre. Jag pendlar ca 3 timmar om dagen, om allt går som det ska men jag kan inte minnas när min resa tog bara 3 timmar, snarare 4,5,6 eller att man inte ens kommer hem utan blir upphämtad av någon. Det är förskräckligt och jag funderar på att säga upp mig då jag inte har någon möjlighet till att tillbringa 4-6 timmar om dagen fast i trafiken. Min dag börjar innan 5 och jag är aldrig hemma innan 20! När ska jag hinna träffa mina barn, äta, vila?? Någon hjälp från Skånetrafiken har man aldrig fått, de ordnar inte ens ersättningsbussar, eller att de ger någon info om förseningar, oftast så vet de inte. Oftast börjar resan och efter någon minut är det stopp. Ett vanligt fel är mötande tåg. Men herregud, vet de inte i förväg att det kommer tåg vid den tiden så man får planera resan i tid! Eller så har någon tåg fastnat på spåret och då är man stående i några timmar. Från kl 5, har jag tur att komma till arbetet 9 och då har det gått 4 timmar och jag inte ens börjat jobba! När ska jag hinna jobba in den tiden när jag kommer hem 20! och det är på grund av tågförseningar eller uteblivna tåg helt. Minst en gång i veckan måste någon komma och hämta mig på jobbet för jag kan inte ta mig hem. Att söka ersättning är inte lönt, hur ska de kunna ersätta min förlorade arbetstid, min tid med mina barn, min tid till vila!?
@Ninna - Hej, det låter onekligen jobbigt. Vilka sträckor är det du pendlar? 
09.05
Via mejl från Patrik Stenlundh: "Man hör ju var och varannan vecka om inställda eller kraftigt försenade tåg. Jag pendlar med buss mellan Hörby och Malmö varje dag. De fungerar jättebra. Det är sällan de är försenade mer än någon enstaka minut och jag tror bara de nya dubbeldäckarna som infördes för ca 2 år sedan har varit inställda 1-2 gånger på 2 år."
 
Tack Patrik, jag ska se om jag kan få fram statistik och fakta kring hur busstrafiken fungerar! 
Enligt Skånetrafiken var 83 procent av Regionbussarna i tid under 2017. Den näst lägsta siffran på 10-talet. 2010 var 80 procent av bussarna i tid och övriga år mellan 84 och 87 procent. 
09.19
Skånetrafiken måste se till att det finns en tågvärd vid perrongbyte och förseningar. Värden ska se till att alla får information om varifrån tåget kommer att gå och hur dags. De som inte ser och hör så bra blir stående och kommer inte hem.
Skånetrafiken bör som flygbolagen erbjuda hotellövernattning och mat till strandsatta mitt i natten. Barn och funktionshindrade behöver extra möjlighet till hjälp på perrongen vid ändringar. Alla är inte vana pendlare.
Värdar behöver informera pm var ersättningsbussar finns. Vi har sprungit runt i Malmö utan att hitta bussen. Tydliga kartor är ett krav och chafförerna måste stå på rätt plats vilket de inte gjort. Det måste finnas ersättningsbussar till alla inställda tåg. På vissa orter finns ingen annan möjlighet än tåg för att komma till städerna. Man är helt avskuren från omvärlden;, att nå jobb, läkarbesök, apotek är en lyx.
Vatten måste finnas på tågen , så var det förr när resan tog lång tid.
@Elisabeth - Ja, information till resenärer är en vanligt återkommande fråga. På flera ställen, som i exempelvis Lund där det byggs om, så finns det personal i gula västar som hjälper till. 
 
En annan satsning är realtidsuppdaterad trafikinformation som visar anslutningstrafik, färdväg och hållplatser på drygt 150 bussar i Malmö, Söderslätt samt Landskrona. Det tas i bruk under hösten 2018.   
09.25
Ett exempel angående det här med ersättningsbussar: I rusningstid reser cirka 7000 personer i timmen mellan Malmö och Lund. Det motsvarar 140 bussar. Bussarna kan först beställas då en akut störning har inträffat och då är det omöjligt att få fram det stora antalet fordon. Och även om det gick så är inte väg – och stationsinfrastrukturen byggd för att rymma en sådan mängd bussar.
09.33
Själv jobbar jag extra som städare på tågen. Och råkar därför utför många förseningar när vi går på ca 7 tåg per dag. Tyvärr är det folk som går på spåren som händer ofta. Detta nämns inte alltid till passagerare då det är ett känsligt ämne. Tågen får signaler att stanna och de blir så kallade "signalfel". Annars är det ofta signalfel så som man kan tänka sig att det är dvs elen till lampor osv. Båda dessa är ofta pevårkadr av personer på spåren, folk som går över eller folk som tar kopparen som finns där. I båda fallen hade det underlättar att sätta staket för spåren så färre vistas där.
@Emma - Tack för att du delar med dig, hoppas att du och dina kollegors åsikter tas tillvara!
09.41
Om tågen ska gå eller inte är en ständig källa till oro. Bor i Hässleholm och har just slutat mitt fantastiska nattjobb i Malmö pga detta. Att behöva kolla Skånetrafikens hemsida flera timmar innan avgång är stressande..jag vet ju att mina kollegor vill kunna gå hem i tid! Att sedan reskorten är tokdyra i Skåne gör inte saken bättre!
09.48
När det är tågförseningar måste Trafikverket göra bättre prognoser på när felet kan vara avhjälpt. Då kan Skånetrafiken informera bättre samt att vi pendlare kan ta beslut om hur vi ska ta oss hem tidigare. Det kan ju finnas alternativ att kunna åka eller att man kan få skjuts hem. En annan vansinnig grej är att samla alla resenärer till en hållplats tex Eslöv utan att informera innan man hoppar på tåget i Lund. Kan man istället informera innan man hoppar på så kan fler välja alternativa resval från Lund istället för att alla väntar I Lund
@JonasJönsson - Som du skriver så är det Trafikverket som ansvarar för informationen på perronger och på informationstavlor. 
 
Enligt Skånetrafiken kommer de att försöka bli bättre på att nå ut med information: Under det kommande året är det tänkt att nya funktioner ska lanseras, vilka förenklar för resenärerna att planera sin resa. Bland annat är det tänkt att Skånetrafiken-appen ska meddela om eventuella förändringar som påverkar en specifik resa och GPS-funktionen utvecklas för att bättre informera om var en buss eller tåg befinner sig i realtid.
09.55
Pendlar dagligen Malmö -Lund en sträcka som verkar vara en förbannelse inte en dag utan något strul med tåg , funderar att sluta åka tåg tar buss istället . Tågtrafiken är bara pinsam . Resegarantin är ett skämt i sig . Skärpning om ni vill ha resenärer kvar .
@Kent - Södra stambanan mellan Malmö och Lund byggs ut från två till fyra spår. Kapaciteten ska öka på sträckan och järnvägstrafiken bli mindre känslig för störningar. Beräknas vara klart 2024 dock. Det hjälper ju inte dig i dagsläget. 
Skånetrafiken säger att de nu genomför en förstärkning av busstrafiken i rusningstrafik på följande regionbusslinjer 100, 171, 130, 131, 146, 301 och 545 samt Stadstrafiken i Helsingborg linje 4 och linje 6, i Malmö linje 1 och 32 samt Lund linje 4.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer