Wiktor Johansson i Lund jobbar inte längre som telefonförsäljare.

”Tänjde på gränserna och halvljög”

Uppdaterad
Publicerad

Sydnytt berättade under fredagen om malmöföretaget Phonera som fått en rad klagomål för sina tveksamma telefonföräljarmetoder. Från Konsumentverket beskrivs telefonförsäljning som det största konsumentproblemet just nu. Men hur känns det då för de som ringer upp?

SVT har träffat flera före detta telefonförsäljare från olika bolag som alla berättar liknande historier om hur arbetet går till.

En av dom är Wiktor Johansson från Lund.

– Folk tänjde hela tiden på gränserna. Halvljög om vad erbjudandet egentligen sa, och sa grejer som helt enkelt inte stämde, berättar han.

Många som jobbar inom telefonförsäljarbranschen vittnar om dåliga arbetsförhållanden där dom lockas med löften om att kunna tjäna stora pengar.

Men Wiktor Johansson tyckte inte arbetsmetoderna kändes bra alls.

– Det var inte alltid man gjorde det medvetet, utan man gjorde bara som cheferna sa till en. Sedan när man kom på att det var fel kunde man ju inte direkt ringa tillbaka och säga sanningen, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer