500 mil järnväg ska trafiksäkras i Sverige – vilket betyder att 20 meter på var sida om rälsen ska vara trädfria på platser där det finns risk för att dom blåser ner över spåret. I vårt område är Södra stambanan upp mot Stockholm klar liksom västkustbanan mot Göteborg. Så när som på en liten bit genom Pålsjö skog.
Anledningen är att för ett år sen blev folkstorm när det ryktades om att tusen träd skulle bort.
– Vi pratade aldrig om tusen träd – det var 170, säger Magnus Jälminger (M) ordförande i statsbyggnadsnämnden.
Han tror att det blev fel någonstans när det pratades om hur många träd som skulle beskäras i hela kommunen – plötsligt uppkom ryktet om att alla träden handlade om Pålsjö skog.
Kommunen fick ett år på sig att se över vad som kunde göras för att spara så många träd som möjligt. Och nu är de överens med Trafikverket om att 130 träd ska bort – de andra ska till exempel beskäras eller stagas upp.
– Tidigare tog vi bort enskilda träd på enskilda platser. Det här är första gången vi tar ett helhetsgrepp och trädsäkrar hela sträckor, säger Bodil Sonesson informationsansvarig Nationella projekt på Trafikverket.
Arbetet i Helsingborg ska vara klart i slutet av mars. Varje träd besiktas noga och när de planerade sträckorna är klara återstår de mindre järnvägarna.
Bodil Sonesson berättar att det har fungerat bra på de sträckor som är trädsäkrade men att det på till exempel Skånebanan blev probelm häromnatten i den senaste stormen drog in. Träd föll över järnvägsspåret och stoppade trafiken i tisdags.