Nu ökar antalet elsparkcyklar återigen, men det är ännu oklart hur de bäst ska regleras. Foto: Geir Olsen/TT

Uthyrarna kan tvingas betala för att ställa ut elsparkcyklar

Uppdaterad
Publicerad

I takt med att elsparkcyklarna nu återtar gator och torg väcks frågan om hur fordonen ska regleras. I Malmö vill man som enda svenska kommun göra ett tillägg i den lokala ordningsstadgan och därmed tvinga uthyrarna att betala en summa pengar för varje sparkcykel som hyrs ut. Men om en sådan stadga är juridiskt möjlig att införa återstår att se.

Efter att elsparkcyklarna minskat kraftigt under coronavåren återvänder de nu med besked. I Stockholm har antalet ökat med 1 000 fordon bara under den senaste månaden och i Göteborg beräknas man vara tillbaka på 4 000 elsparkcyklar. Lika många som vid toppnoteringen i höstas. Samtidigt väcks frågan om hur förekomsten av de eldrivna sparkcyklarna ska regelras. 

– Det är klart att det kan se lite skräpigt ut. Men man har ju ett socialt kontrakt, ett ansvar att ställa de fint på trottoaren någonstans så det är det jag brukar göra, säger elsparkcykelåkaren Fredrik Callinggård i Malmö.

Krävs tillstånd eller inte?

Det pågår en diskussion om uthyrarna kan krävas skaffa tillstånd för att få ställa ut elsparkcyklarna. I Malmö vill man som första kommun göra en ändring i den lokal ordningsstadgan för att göra utställandet av varje enskild elsparkcykel tilllståndspliktigt. Det skulle i så fall kosta uthyrarna 1 800 kronor per elsparkcykel och år.

–  Vår bedömning är att det går att reglera i ordningsstadgan, och vi är beredda att driva det väldigt, väldigt långt för att få vår vilja igenom, säger Anders Schönström (S), ordförande för tekniska nämnden i Malmö.

Från Transportstyrelsens håll är man däremot inte lika säker.

– Om man tar upp en stor del av det offentliga rummet tror jag absolut att det är tilllståndspliktigt. Men gäller det enstaka fordon som parkeras enligt gällande regler, så är det kanske inte det, säger Pernilla Bremer på Transportstyrelsen.

Utredning på uppdrag av regeringen

Transportstyreksen har sedan hösten 2019 i uppdrag av regeringen att se över behovet av trafiksäkerhetshöjande åtgärder för bland annat elsparkcyklar.

– Om de här fordonen inte är hållbara och trafiksäkra idag, vad i infrastrukturen kan då förändras? säger Pernilla Bremer som leder utredningsuppdraget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.