Slöjförbudet är en del av en kommande integrationsplan som kommunen vill genomföra. Foto: TT

Därför har slöjförbudet ännu inte genomförts

Publicerad

I mitten av december 2019 beslutade kommunfullmäktige i Skurup att införa slöjförbud i grundskolor och förskolor som skulle gälla både elever och lärare. Men förbudet har hittills inte införts. Hur det kommer bli avgörs helt av förvaltningsrätten under hösten.

Det var Sverigedemokraterna som kom med förslaget att det skulle bli förbjudet att använda ”huvudduk, burka, niqab och andra klädesplagg som har som syfte att dölja elever och personal”. Det röstades sedan igenom i kommunfullmäktige.

Politikerna i Skurup fick starka reaktioner och det hölls demonstrationer både i Skurup och på andra orter.

Hänger på förvaltningsrättens beslut

Beslutet fattades trots att kommunens skolförvaltning bedömde förbudet som omöjligt att genomföra eftersom det enligt dem bryter mot en rad lagar.

Skolverket delar bedömningen att generella slöjförbud på skolor bryter mot bland annat religionsfriheten som finns i Europakonventionen och svensk grundlag.

Både en privatperson och Vänsterpartiet överklagade beslutet och därför ligger det nu hos förvaltningsrätten.

Senast i början på september stod Skurups kommun fast vid beslutet att det går att genomföra ett slöjförbud i ett yttrande till förvaltningsrätten.

Del av integrationsplan

I slutet på oktober väntas förvaltningsrätten besluta om Skurups kommun får genomföra slöjförbudet eller inte. Därefter vill kommunen göra det till en del av sin integrationsplan som ännu inte är klar.

SVT Nyheter har sökt kommunstyrelsens ordförande i Skurup, Johan Bolinder (M), som är ansvarig för integrationsplanen, men han vill inte kommentera processen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer