Från och med i höst kommer fjärdeklassarna på Mölleskolan i Sibbhult att få betyg. Vad tycker du om det – dela med dig av dina tankar i vår chatt. Foto: Fredrik Varfjell/TT

Vad tycker du om betyg från årskurs fyra?

Uppdaterad
Publicerad

I Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne har skolresultaten länge legat under rikssnittet. Nu vidtar man en rad åtgärder för att vända trenden. Redan i höst kommer fjärdeklassarna på Mölleskolan i Sibbhult få betyg. Ambitionen är att betygsättningen ska förbättra elevernas resultat. Vad tycker du? Är det bra eller dåligt att börja med betyg redan i fyran? Dela med dig av din åsikter i vår chatt.

Vad tycker du om betyg från årskurs fyra?

Motvallsaren - @Gert • Blir också bekymrad över hur många här som tycker att det ska daltas med barnen. Tycker definitivt inte att det är ett tecken på respekt gentemot de små - snarare en form av undfallenhet för att ta sitt föräldraansvar. Det är bara att öppna ytterdörren eller datorn/mobilen för att förstå varifrån stressen verkligen kommer.

Nu stänger vi ner den här chatten för den här gången.
Tack alla för en intressant chattdebatt!

Lärare • Problemet med betyg överhuvudtaget är att det blir knäckande för de som inte klarar kunskapskrav i tid. De börjar identifiera sig med betyget, ser sig själva som förlorare och slutar försöka. Dessutom sätts alltför många betyg godtyckligt. Inför i stället slutprov i varje årskurs. Om eleverna inte kan vad de ska får de läsa om ett år. Det ska inte vara upp till föräldrarna som det är nu, att elever skickas vidare utan tillräckliga kunskaper. Tidiga betyg är inte lösningen!

M Andersson • Ja självklart ska man lära från början att sträva till belöning 👍betyg👍Men också att få stöd o hjälp om det inte blir de betyg man tänkt.👍🇸🇪👍

Motvallsaren • Såg nedanstående klipp med Sir Ken Robinson för ett antal år sen, och höll med då också. Men det hjälpte föga, eftersom min arbetsplats var precis så stelbent som det beskrevs av Sir Ken. Kändes nästan som ett hån att se hur det skulle kunna vara, men att det undergrävdes av samma skolledning som så stolt visade klippet. Är också tveksam till ADHD-"epidemin".

Max Henriksson • Det har visat sig att betygen för årskurs 6 och årskurs 9 skapar extra stress så tidigare betyg förstärker detta ännu tidigare. Man kan sköta detta med omdömen fram till årskurs 7. Finns ingen vetenskap för att betyg ens är en bra lösning.

Svante • Men rannsaka er. Vad är skolans uppgift? Den ska ge våra barn de bästa möjliga förutsättningar för att gå vidare i livet. Att påstå att dåliga betyg är stressande och skapar en negativ spiral. Det borde vara tvärtom att man sporras att göra bättre ifrån sig. Betygen är en morot, inte en piska. Och med bakgrund av vad man läser om livet i klassrummen så borde även betyg i ordning och uppförande återinföras, liksom kvarsittning och hemanmärkning.

Här är länken till Sir Ken Robinson's föredrag och hans tankar om skolan, som Marcus refererar till.

Marcus • Jag gick själv i skolan på 90-talet och var med i reformerna, skolan är fyrkantig och förlegad, styrd av populistiska karriärspolitiker utan adekvat kompetens. Skolan och dess mål har varit närmast oförändrad sedan den infördes 1842. Betyg tidigare funkar för de som är mogna nog och klarar målen, för alla andra är tidiga betyg en nackdel. Målet är väl inte att trycka ut identiska akademiker i andra änden när man går ut skolan, utan att fånga intresse och fallenhet som hjälper individen att utveckla och finna sina styrkor för livet. Med ett enda betyg underkänt kan hela livet komma på kant. Kriterier som i vissa fall är helt tokiga utifrån val av fortsatt utbildning - pga av betygsinflationskrav. När jag såg Sir Ken Robinson's Changing education paradigms på TED Talks så förstår man hur fel vi behandlar våra barn och deras utbildning och hur förlegad vår skola är.

Mia • Äntligen betyg tidigare! Bästa beslutet! Barn behöver veta om de gör rätt eller fel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.