Patienter på Blommans vårdcentral möttes nyligen av en lapp i receptionen: ”Bästa patient! Det går inte att ta på faktura längre för planerade besök. Tack för förståelsen.” Detta var något som en patient till vårdcentralen reagerade på och kontaktade SVT.
– Jag blev förbannad när en läkare sa till mig att man ska kunna betala direkt. Jag ville inte bråka med dem, så jag fick tyvärr ta besöket på kredit, säger en patient till SVT.
Enligt patienten har lappen suttit uppe under flera tillfällen.
– Alla personer har inte råd att betala direkt. Det är en självklarhet att man ska kunna betala via en faktura, säger patienten.
Har rätt till faktura
Alla patienter som inte har möjlighet att betala patientavgiften med kort eller kontant vid besöket på vårdcentralen, har rätt att få en faktura hemskickad. Det gäller alla vårdcentraler, offentliga som privata, som har avtal med Region Skåne, berättar Karin Petersson, Hälso- och sjukvårdsstrateg i Region Skåne.
– Om avtalet inte följs kommer vi kontakta verksamhetschefen på vårdcentralen. Om rättelse inte sker tar vi ställning till detta i varje enskilt fall. Det ska finnas möjlighet för patienten att betala sitt besök på olika sätt, säger hon.
Tog bort lappen
Rashid Obaid,verksamhetschef på Blommans vårdcentral, säger till SVT att Region Skåne har kontaktat honom och att lappen är borta.
– Det har varit patienter som har valt faktura men inte betalat den. Det var en i personalen som hade satt upp lappen. Jag visste inte att lappen suttit uppe, säger han.
Enligt Rashid Obaid hade lappen suttit uppe i två veckor innan den togs ner.
– Jag är på olika vårdcentraler jag har inte sett lappen. Vi beklagar att man inte har kunnat betala med faktura, säger han.