Ingemar Karlsson har varit lärare i matematik. Men de senaste sex åren har han forskat vid Lunds universitet om elever med svårigheter i matematik och elevers och lärares tankar kring detta. Nu är doktorsavhandlingen färdig. Elva skolor i Nordvästskåne och totalt 25 000 elevers resultat har ingått i undersökningen. Liksom samtal med ett 30-tal personer.
Mattetal med enbart siffror är inget problem för de allra flesta. Men när det börjar bli mer komplicerat – plötsligt dyker bokstaven x upp – drabbas ungefär var femte elev av matteångest.
Olika svar från lärare och elever
När Ingemar Karlsson frågade elever och lärare varför det är så fick han helt olika svar. Elevernas förklaring till matteångesten är bland annat täta lärarbyten och orolig arbetsmiljö. Lärarnas svar: Problemen ligger i huvudsak hos eleverna själva.
Vad gör man åt problemet?
– Vi behöver tillrättalagda lektioner med variation så att eleverna känner att de duger. Och en omläggning av undervisningen så att man diskuterar och pratar med med eleverna om nya saker i matematiken, säger Ingemar Karlsson.
I videon ovan berättar forskare och elever varför matte kan bli så svårt. Och ger tips om hur det kan bli enklare och roligare.