Allvarliga scenarier målas upp som till exempel en tågbrand i tunneln. Samtidigt beskrivs de som nästan helt osannolika.
Men det betyder inte att man inte står oförberedd om katastrofen väl är ett faktum. Den nya containern innehåller allsköns räddningsutrustning och körs in på räls i tunneln. Det gör att räddningspersonalen slipper bära ner utrustningen själva och kan på så vis agera snabbare.
– Med den här containern står vi bra utrustade, säger Björn Svärd på Räddningstjänsten Syd och Swift till Sydnytt.
Vid en olycka kommer passagerarna evakueras via den så kallat ”friska” tunneln, alltså den tunnel där ingen olycka skett. Detta sker via tvärtunnlar som ligger utspridda med jämna mellanrum utmed järnvägen.
Samtidigt rycker räddningspersonal in via speciella nedgångar som också finns på flera platser utmed tunnelns sträckning. Detta innebär att räddningspersonal och de passagerare som kan ta sig ut på egen hand slipper trängas med varandra.
De stora räddningsoperationerna gör gemensamt av räddningstjänsten och specialstyrkan SWIFT-USAR. En styrka som opererar under Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt FN. De har erfarenhet av stora katastrofer och opererar internationellt, men personalen utgår bland annat från räddningstjänsten Syd och de kan därför vara snabbt på plats.