De jobbar för att bredda mansbilden

Uppdaterad
Publicerad
Bland pojkar finns en antipluggkultur som måste tas på allvar – det slog en statlig utredning fast nyligen .Men organisationen ”Din bror”, som jobbat med att stärka unga män i tio år, tror att flera av utredningens förslag riskerar att skuldbelägga pojkarna istället för att lyfta dem.

Organisationen ”Din bror” jobbar bland annat på Österängsgymnasiet i Kristianstad med en grupp unga män. Målet är att stärka deras självförtroende och mansbild.

– Vi jobbar med att vidga mansidealet. Visa att det finns fler sätt att vara än den gängse mansbilden, säger Genc Uka som är samtalsledare.

Samer Yaser är en av deltagarna och han känner sig mindre vilsen sedan han har fått prata ut om problem som uppstår.

– Vi snackar om allt och vi löser det själva också, säger han.

Tendens att visa ilska

Efter att ha jobbat med den här metoden i 10 år i Kristianstad och Hässleholm ser företrädarna för ”Din bror” också att samtalen ger resultat.

– Det vi ser i våra utvärderingar är att tryggheten ökar för deltagarna och prioriterar sina studier, säger Genc Uka.

Johan Olsson har tidigare varit deltagare i ”Din bror” och menar att många unga män skulle må bra av den här typen av dialog.

– Vi killar har en tendens att inte visa känslor och det leder ofta till ilska istället, säger han.

Håller inte med regeringen

Grundarna av ”Din bror” välkomnar att regeringen uppmärksammar sveket mot pojkar i skolan, men håller inte med om utredningens förslag till åtgärder.

Det handlar för mycket om att stävja killars dåliga beteende, och för lite om att ta reda på orsaken bakom, säger man.

– Jag saknar ett pojkperspektiv som tar fasta på pojkars sårbarhet. Det är det vi har utgått från i alla dessa år och det är det jag saknar, säger Tyko Granberger, en av grundarna till ”Din bror”.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer