Jönköping sist ut med nytt servicenummer

Uppdaterad
Publicerad

Som sista landsting i landet erbjuder nu Landstinget i Jönköping länsinvånarna sjukvårdsupplysning via telefonnumret 1177.

Tanken är att den nya tjänsten ska avlasta jourcentralen och akuten men de som har vant sig vid att ringa sin vårdcentral med sina sjukvårdsfrågor kan fortsätta att göra det.

– 1177  är ett komplement till vård- och jourcentralen men fördelen med att ringa 1177 är att du som sjuk eller  undrande får kontakt med en sjuksköterska direkt, säger Britt Forsberg som är chef för de upplysningscentralen i Nässjö.

30 sjuksköterskor

Sjukvårdsupplysningen bemannas av 30 sjuksköterskor och målet är att 90 procent av de som ringer ska få kontakt med en sköterska inom tre minuter.

Enligt Britt Forsberg handlar omkring hälften av alla sjukvårdsförfrågningar om barnavård och barnhälsovård och eftersom bvc ofta har begränsade telefontider tror hon att 1177 kommer att bli ett lyft för sjuka barn och deras oroliga föräldrar.

Kommer inte åt journaler

Men den nya rådgivningen ställer också nya krav på dem som ringer. Eftersom Landstinget i Jönköping valt sjuksköterskorna som svarar på 1177 inte har tillgång till patientjournaler måste de som ringer själva ge bakgrund och andra uppgifter som kan behövas för att rådgivningen ska bli rätt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.