– Det är gåtor och klurigheter som man ska lösa för att ta sig vidare till nästa rum, och det är fyra rum som man ska ta sig igenom, berättar Susanne Sporrong, IKT-pedagog på Mörbylånga kommun.
Escape room-övningen, som fått namnet ”flykten från Borgholms slott”, är skräddarsydd för mellan- och högstadielärare i just Mörbylånga och Borgholms kommun.
Till sin hjälp för att lösa problemen har lärarna alla de digitala verktyg man normalt har tillgång till på kommunernas skolor – allt från ordbehandlings- och presentationsprogram till formulär och hemsidesverktyg och appar för internkommunikation.
Escape room istället för prov
Tanken är att lärdomarna från Escape room-övningen även på sikt ska nå eleverna på skolorna.
– Blir lärarna inspirerade och tycker det här är ett kul sätt att jobba på, så kanske man istället för ett vanlig prov för eleverma kan göra ett escape room där man ska lösa en uppgift och ta sig vidare till nästa rum, och klarar man det inte får man kanske samarbeta med kompisarna, säger Susanne Sporrong.
Klurigt med geografi
Lärarna Nina Elmbro och Lizette Månsson tyckte att rummet med geografitema var klurigt. De båda kan tänka sig att prova Escape room med eleverna i klassrummet.
– Man lär sig utan att man tänker på det, säger Nina Elmbro.
Övningarna i slottsruinen pågår under måndagen och tisdagen på höstlovet.