Mattias Grundström är jurist och arbetar i rollen som alkoholgranskningman; Han granskar alkoholreklam på uppdrag av Sveriges bryggerier och Sprit- och vinleverantörföreningen. Foto: Pressbild/Arkiv

Alkoholgranskningsmannen om den tillåtna etiketten: ”Rimligt beslut”

Publicerad

En föråldrad alkohollagstiftning som är svår att tillämpa på etiketter. Det ligger bakom tvisten om Ängöls midsommaröl, menar Alkoholeverantörernas egen granskningsman, juristen Mattias Grundström.

Han har följt diskussionen kring Ängöls midsommaröl – och den förbjudna öletiketten, och tog också del av Alkoholsortimentsnämndens beslut under måndagen.

– Det är ett rimligt beslut. Så som lagstiftningen ser ut så vill man komma åt marknadsföring som visar att alkohol är en nödvändighet för att fira exempelvis midsommar. Det kan man inte med bästa vilja se att den här etiketten förmedlar, säger han.

Även den del av motiveringen som menar att etiketten visar en riskfylld situation, eftersom roddbåtar figurerar på bilden, anser han inte håller:

– Man måste göra en helhetsbedömning. Roddbåten är en liten perifer del av etiketten. Det kan inte vara tillräckligt för att det ska anses visa en riskfylld situation.

Lagen oförändrad sedan sjuttiotalet

Alkoholgranskningsmannen är bryggeri-, vin- och spritbranschens egna reklamgranskare som ska se till att branschaktörernas marknadsföring inte strider mot alkohollagen. Enligt Mattias Grundström bedömer man omkring 1500 alkoholannonser årligen, varav omkring 50 fälls.

Ett problem för både leverantörerna och de som ska granska reklamen är att alkohollagens skrivningar i princip inte uppdaterats sedan de skrevs 1979, menar Mattias Grundström.

– Reglerna är skriva för att gälla annonsering, men etiketten är inte samma sak som en annons. Annonser syftar normalt till att få dig att vilja köpa något och det vill man begränsa. En etikett kommer du inte i kontakt med förrän du är i butiken, när du redan gjort valet att gå till Systembolaget och istället funderar på vilket öl du ska välja. Valet att köpa alkohol är alltså redan gjort. Effekten på totalkonsumtionen blir därmed marginell, säger han.

Mer liberal syn på alkoholreklam

Han menar att måndagens beslut kring Ängöls midsommaröl var väntat och går i linje med en utveckling man sett inom området de senaste åren.

– Praxis de senaste 10 åren går i en mer liberal riktning, säger han.

– Vi kan se att alla butiker byggs om på Systembolaget, man plockar numera varorna själv, och man har tillåtit vissa former av direktreklam sedan 2015. När domstolar prövat kravet på måttfullhet har de betonat att för att lagen ska bibehålla sin legitimitet så måste man följa utvecklingen i samhället i stort.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.