Etiketten, som innehåller en midsommarbild av konstnären Jenny Nyström, är inte okej tycker Systembolaget. Foto: Ängöl/Illustration: Jenny Nyström

Bryggeri får rätt om omtalad öletikett

Uppdaterad
Publicerad

Ängöl i Kalmar får sälja sin midsommaröl med den omtalade etiketten. Det står klart sedan Alkoholsortimentsnämnden gett företaget rätt i tvisten med Systembolaget.

Kalmarbryggeriet Ängöl fick inte lansera sin midsommaröl på Systembolaget eftersom flaskans etikett inte godkänns. En av motiveringarna var att bilden, en illustration av konstnären Jenny Nyström, visar en ”riskfylld situation”.

Företaget överklagade dock Systembolagets beslut till Kammarkollegiet som nu kommit med sitt beslut.

I beslutet slår Alkoholsortimentsnämnden fast att företaget redan idag säljer julöl respektive påskbrygd via Systembolagets beställningssortiment.

Man anser heller inte att det faktum att det finns roddbåtar och vatten med på bilden innebär att etiketten skildrar en situation där det inte bör förekomma alkohol enligt allmän uppfattning. Man drar bland annat paralleller till trafiksituationer.

– Jag tycker det var ett ganska väntat beslut. Det här innebär att vi nu kan lansera midsommarölen med den här etiketten inför nästa års midsommar, säger Johan Håkansson, vd på bryggeriet.

Alkoholsortimentsnämndens beslut kan inte överklagas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.