Lennart Agén är presschef på Systembolaget. Foto: Magnus Fond/Pressbild

Därför fick omtalade öletiketten nej – Systembolaget förklarar

Uppdaterad
Publicerad

Namnet ”julöl” och en illustration med en tomte – oftast okej. ”Midsommaröl” med en etikett där personer sitter i en roddbåt – inte okej.

Vilka etiketter som anses strida mot alkohollagen är inte alltid lätt att bedöma, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

Kalmarbryggeriet Ängöl får inte lansera sin midsommaröl i år eftersom flaskans etikett inte godkänns av Systembolaget. En av motiveringarna är att bilden, en illustration av konstnären Jenny Nyström, visar en ”riskfylld situation”:

– Bilden är jättefin och det ser kanonmysigt ut, men en del av illustrationen är folk som sitter och ror på en båt på sjön, och det är en situation som inte ska förknippas med alkohol, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Anses förhärliga alkoholkonsumtion

Flaskan anses också för tydligt anspela på en koppling mellan högtiden midsommar och alkoholkonsumtion. Men det är inte namnet midsommaröl i sig man hakar upp sig på, förtydligar Lennart Agén:

Motivet anses anspela på en ”drömsk sommarkänsla” enligt Systembolaget. Att det syns personer i roddbåtar anses porträttera en ”riskfylld situation” där alkohol inte ska ingå. Foto: Illustration: Jenny Nyström

– Självklart hade man fått kalla det midsommaröl om det inte vore för bilden. Vi har ju julöl och påsköl, säger han och fortsätter:

– Det blir en kombo av illustrationen och namnet midsommaröl som gör att det förskönar själva tidpunkten. Etiketten ska inte uppmuntra till alkoholkonsumtion.

Tomte på julölsflaska okej

Hur kan man illustrera en högtid utan att försköna den då? Får man ha en tomte på en julölsflaska till exempel?

–  Ja, det har vi inga problem med. Men skulle det dyka upp en liten kille på 8-10 år med tomteluva på flaskan skulle inte vara okej. Men är det en äldre gentleman med tomteskägg är det oftast okej.

Men en gemytlig, äldre man som tomte kan väl anses förhärliga julen?

Det blir en helhetsbedömning hur tomten ser ut, sitter han med en ölsejdel eller inte? Finns det andra attribut? Men det är jättesvårt att säga ja eller nej utifrån tänkta illustrationer. Jag vill inte påstå att det är enkelt. Det är väldigt klurigt och vi skulle uppskatta lite tydligare riktlinjer från Konsumentverket.

Ovanligt att etiketter inte godkänns

Systembolaget bedömer omkring 6000 etiketter på burkar och flaskor varje år. Omkring 100-150 av etiketterna brukar tvingas justera antingen illustration eller namn på produkten, säger Lennart Agén.

Det är mycket ovanligt att man, som i fallet med Ängöl, inte kommer överens med leverantören. Kalmarbryggeriet har överklagat Systembolagets beslut till den oberoende alkoholsortimentsnämnden.

Många har hört av sig och tycker att Systembolagets bedömning är tramsig. Vad säger du till dem?

– Jag har full respekt för deras åsikt, men man behöver sätta sig in i alkohollagen och konsumentverkets riktlinjer för att förstå. För oss är det lika viktigt att det står rätt alkoholhalt på en burk eller flaska som att man följer riktlinjerna för etiketterna. Och vi gör det för våra kunders skull.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.