Automatisk telefonväxel upprör

Uppdaterad
Publicerad

”Arbetsförmedlingens viktigaste uppgift är att medverka till en snabb och effektiv kontakt mellan arbetssökande och arbetsgivare”. Så beskriver Arbetsförmedlingen sitt uppdrag på sin egen hemsida. Men den som vill komma i kontakt med arbetsförmedlingen får numera tala till en talsvarsmaskin, något som skapar förvirring.

Fredrik Bremer blev minst sagt förvånad när han ringde arbetsförmedlingen och möttes av talsvarsmaskinen. Maskinen uppmanar den den som ringer att säga ”hjälp” för att få hjälp. Fredrik Bremer försökte förgäves få assistens, men trots att han sade ”hjälp” fyra gånger så kopplades han aldrig till någon person.

Nils Viktorsson, biträdande länsarbetsdirektör i Jönköpings län,

beklagar att tjänsten inte alltid fungerar, men säger att systemet är sådant att det lär sig förstå uppringande personer bättre med tiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.