Personalen har i uppdrag att ha daglig telefonkontakt med mannen men då han inte svarade i telefon åkte två personal hem till honom.
De fann då mannen liggande på golvet svårt medtagen och knappt kontaktbar. Han hade trygghetslarmet på sig men har troligen inte haft förmågan att larma.
Personalen tillkallade ambulans och händelsen är nu Lex Sarah anmäld.
Ingen hörde av sig
Personalen kunde konstatera att mannens varor som levererats två dagar tidigare inte plockats upp och när de kontrollerar föregående dags telefonkontakt visar det sig inte stämma. Enligt checklistan skulle någon haft telefonkontakt med mannen dagen innan men detta stämde inte. Ingen hade hört av sig till honom.
Hur det är med mannen idag vill enhetschefen inte gå in på på grund av sekretess men hon bekräftar att han är vid liv.
Händelsen inträffade i mitten av september i år och kommunen har nu vidtagit åtgärder för att någonting liknande inte ska hända igen.
”Personalen stressade”
Men hur kunde det hända?
– Ja det kan man undra hur det kunde blir så. Vi har ju ett system som innebär att man ska checka av att vi varit hos alla, men det ska man bocka i efter kontakt inte innan, säger Ann Söderström enhetschef för hemtjänstpersonalen i det berörda området i Nybro kommun.
Men varför hände det då?
– Den förklaring vi har fått är att personalen kände sig stressad och bockade för och skulle ringa men sedan inte gjorde det.
Hur allvarligt är det här?
– Det är klart att vi ser mycket allvarligt på det och det är också därför som vi direkt har påbörjar en utredning, säger Ann Söderström.