Målet är att minska spridningen av miljögifter från hamnen med 90 procent. Mellan 2016 och 2018 muddrades hela området, men det räckte inte. Nu ska 150 000 kvadratmeter av havsbottnen täckas för att klara kraven.
– Områden där det fortfarande finns föroreningar ska täckas med stenkross. Det är på svåråtkomliga platser mellan stenar och i bergsskrevor, säger Bodil Liedberg Jönsson, beställarombud för saneringen.
Först ut i Sverige
Metoden har används mycket i USA och i Kanada men är ny i Sverige. Tre olika typer av grus och sten kommer att läggas på havsbottnen. Där Gotlandsfärjan har sin rutt kommer de största stenarna vara 50 centimeter i diameter.
Materialet behöver inte fraktas långt. När deponianläggningen för muddermassorna byggdes vid Storskogens avfallsanläggning sprängdes mycket berg bort. Det är den bortsprängda massan som kommer att användas till täckningen.
Lastbilarna kommer gå i skyttetrafik.
– Det kommer bli runt 5 400 lastbilsturer, säger Björn Karlsson, platschef Peab anläggning AB.
Största miljöprojektet
Om planen håller ska havsbottnen vara täckt innan sommaren.
Hela projektet har kostat över en halv miljard kronor, den största delen har staten finansierat för Östersjöns skull.
Hamnsaneringen i Oskarshamn
Miljösaneringen av hamnbassängen i Oskarshamn är den största hittills i Sveriges historia. Projektet har pågått i över 20 år.
I mer än 100 år har fabriker och industrier tillfört tungmetaller och miljögifter till hamnen som bly, arsenik, kvicksilver och dioxiner.
Men efter muddring och täckning kommer hamnen vara mycket renare.