Lösnaglar och ögonfransar som ramlat av, myggbett och skoskav – det är exempel på anledningar till varför flera sökt vård till olika vårdcentraler i Sverige. En anledning till att det ökat tros vara att vårdsökningen blivit så lättillgänglig.
– En del har ingen kunskap om egenvård, säger Gunilla Eriksson, verksamhetschef på Achima Care i Vislanda.
Gunilla Eriksson märker en tydlig skillnad sedan hennes vårdcentral digitaliserades. Enligt henne har vårdcentralen både fått mer att göra – men framförallt är det fler personer som söker vård när det inte behövs.
– Folk hör av sig direkt utan att avvakta, som när man fått feber eller är förkyld, säger hon.
Hör henne berätta om situationen – i klippet ovan.
KLIPP: Larmet från sjukvården: Yngre söker hjälp i onödan
CITAT UT SVT:S ENKÄT
Vårdcentral i Örebro: “Man söker för mycket lättare symtom. Som exempelvis att man varit förkyld i en dag. Vad ska man göra då?”
Vårdcentral i Kronoberg: “Många skriver på helgen då de är sjuka, när man sedan kontakter dem har det gått över.”
Vårdcentral Stockholm: “Så fort vi svarar att de kan avvakta (utifrån det rådgivningsstöd vi använder), accepterar de inte det utan hotar då med att kontakta tex KRY.”
Vårdcentral i Västmanland: “I dagens samhälle så finns överhuvudtaget inte egenvård i hemmen. Får du snyta dig en gång så bokar du en tid till läkare.”
Vårdcentral i Uppsala: “Man blir mycket frustrerad på oss när man inte kan få en snabb läkartid för ett enkelt besvär som vi bedömer ska gå över.”