Patienter som söker vård efter en dag med snuva och feber eller två dagar med dålig sömn, blir allt vanligare, uppger ansvariga på flera av vårdcentralerna i SVT:s enkät.
Många ser en koppling till möjligheten att söka vård digitalt via video eller chatt – vilket i dag även är möjligt på många vårdcentraler som tidigare enbart erbjudit fysiska besök.
”Sitter fast i oändliga chattar”
Enkäten har skickats ut till 500 slumpmässigt utvalda vårdcentraler i landet. Av de 251 som svarat säger 3 av 4 att digitala vårdbesök har skapat en ökad efterfrågan av vård för lättare besvär, och av dem tycker en övervägande majoritet att det är ett problem.
Såhär skriver till exempel två:
”Med obegränsad tillgänglighet ökar antalet ärenden till så många som söker att det tenderar att bli ohanterligt. Alla önskar svar på allt.”
”Vårdpersonal sitter fast i oändliga chattar om sådant som inte är sjukvård.”
Framför allt yngre patienter
Enligt Internetstiftelsen är det främst den yngre halvan av befolkningen som använder vårdappar. I SVT:s enkät är det också ”yngre”, 18-40 år, som återkommande nämns som en grupp med ett problematiskt sökmönster.
”Vi har en utmaning i att möta en generation som inte verkar ha fått med sig egenvård i sin uppväxt och som söker för minsta åkomma.”, skriver exempelvis en.
Många beskriver också ett problem där patienter ”shoppar runt” bland vårdgivare tills de får den vård de vill ha – vissa med hot om att lista om sig.
Tränger undan andra patienter
Marina Tuutma, ordförande i Svenska Distriktsläkarföreningen, är inte förvånad över utvecklingen.
– När man blir väldigt lättillgänglig blir tröskeln för att söka vård lägre.
Är det inte bra att vården är lättillgänglig?
– Jo, men vi har inte blivit fler resursmässigt. Så det här innebär att färre kan jobba med den fysiska vården, dit de svårast sjuka oftast vänder sig, säger Tuutma.