För många på landsbygden skänker gatlampornas sken en känsla av trygghet. Foto: Tindra Englund

Ekonomi avgörande när gatlampor släcks i Mörbylånga

Uppdaterad
Publicerad

Mörbylånga kommun väljer att släcka ner de mindre byarna i kommunen. Kommunledningen är medvetna om att mörka gator sänker trygghetskänslan hos invånarna, men enligt det avgående kommunalrådet Henrik Yngvesson vägde kommuninvånarnas trygghetskänsla inte tillräckligt tungt.

Förra veckan rapporterade vi om hur flera kommuninvånare på södra Öland desperat försöker protestera mot kommunens beslut att släcka ner gatlampor i de mindre byarna. Mörka gator ger sämre livskvalitet och skapar otrygghet enligt kommuninvånarna – och att mörka gator kan kopplas samman med otrygghet bekräftas även av Magnus Areskog som är kommunpolis på Öland.

– När man gör en trygghetsbedömning så brukar man titta på buskage och belysning. Och belysning är ofta en sak som kommer upp som en viktig faktor för en känsla av trygghet så nog går det hand i hand, säger han.

Vägdes mot kostnaderna

Men för Mörbylånga kommun har känslan av trygghet inte varit tillräckligt viktig för att väga upp de stora kostnader som varje lampa enligt dem innebär när man nu ska ta över belysningen från Eon.

– Vi hade uppe alla olika alternativ och det handlar om att väga för- och nackdelar. Men vi vet att vi är en trygg och säker kommun i övrigt. Visst finns mörkret där och ja många upplever otrygghet i det, men vi vägde det mot de kostnader som det skulle innebära att låta alla lampor vara kvar, säger Henrik Yngvesson (M).

Ingen nedsläckning i Borgholm

I grannkommunen Borgholm har man en ännu hårdare belysningspolicy. Trots det finns inga planer på en liknande nedsläckning av byar på norra Öland. I Borgholm gäller policyn nämligen bara för nya lampor, och man har inte gjort någon liknande översyn av de befintliga lamporna trots att man för några år sedan uppdaterade samtliga armaturer i kommunen.

I dagsläget ser det alltså mörkt ut för de byar som har färre än fyra permanenta hushåll på södra Öland. Men i och med det maktskifte som nu sker i Mörbylånga kommun kan det ske en förändring av hur belysningsfrågan hanteras. Det menar i alla fall Matilda Wärenfalk (S) som föreslagits till posten som kommunstyrelsens ordförande.

– Vi kommer inte att riva upp några beslut som är fattade av den nuvarande kommunfullmäktige men vi ser att det finns några saker som vi kanske kan hantera på ett annat sätt och det rör bland annat belysningsfrågan och gatlysning på södra och östra sidan, säger Matilda Wärenfalk.

* Många av de gatlampor som sitter uppe på landsbygden installerades under 50- och 60-talet. Då såg behoven, forskningen och bebyggelsen mycket annorlunda ut.

* Under mitten på 1990-talet genomfördes en omfattande övertagandeprocess mellan kommuner och dåvarande Vägverket, bland annat utifrån förändrad lagstiftning och avregleringen av elmarknaden.

* Idag har Trafikverket huvudansvaret för belysningen utmed det statliga vägnätet men om kommunen vill får även de komplettera med ytterligare belysning utmed de vägarna. Men denna belysning måste i sådant fall följa VGU (Vägars och Gators utformning).

* Tidigare var belysning för bilismen i fokus. Men i dag är det de oskyddade trafikanterna, kollektivt resande, tillgänglighet och minskad klimatpåverkan som prioriteras.

* Forskning inom området tillför också ny kunskap som innebär ett förändrat synsätt på behovet av belysning. (Bland annat visar dagens forskning att det kan vara farligare med en ojämn belysning än ingen belysning alls. Oskyddade trafikanter kan då få en falsk känsla av trygghet då de tror att bilarna ser dem fast de inte gör det och för bilisterna försämras mörkerseendet vilket gör att man ser sämre i de mörka partierna mellan lamporna).

* Kommunerna har idag även en tydlig målsättning att minska sin klimatpåverkan, öka det hållbara resandet och medverka till ett jämställt samhälle för alla oavsett ålder, kön och funktionsnedsättningar. Detta påverkar beslut om belysningen på flera sätt. Å ena sidan måste man mäta och minska sin energiförbrukning. Å andra sidan underlätta för de som vill resa kollektivt eller cykla genom att lysa upp busshållplatser och cykelbanor.

Källa: Belysning där det behövs

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Mörbylånga

Mer i ämnet