Varje år presenterar Medieakademin sin mätning ”Maktbarometern” där det framkommer vilka svenska konton som lyckats bäst på sociala medier, som Twitter, Instagram, Facebook och Youtube. I år ingick även Tiktok för första gången.
”Känns helt galet”
Vinnare av den sistnämnda kategorin blev 25-årige Emil Henrohn från Åby, en by norr om Växjö. Han har en halv miljon följare på Tiktok, och drygt tjugofem miljoner likes på sina videoklipp där han gör humoristiska sketcher och låtar.
– Det känns helt galet, för jag har bara hållit på med sociala medier i ett och ett halvt år. Jag började i vardagsrummet och nu är man störst och mäktigast. Jag tror inte jag fattar hur stort det faktiskt är, säger han till Aftonbladet.
Resultatet baseras på antalet visningar, gillamarkeringar, kommentarer och delningar det senaste året. Medieakademin har sedan tagit samma fyra värden och delat det i antal poster som kontot publicerat. Antalet följare har inte mätts.