– Vi kallar det för ett aktivt farthinder, och Trafikverket har bara installerat den här sortens farthinder i Ystad tidigare, säger Malin Davou som är länsplanerare för Kalmar län på Trafikverket.
Farthindret kommer installeras vid Torslundaskolan i Skogsby, i Mörbylånga kommun, under de närmsta veckorna och planeras vara i drift i slutet av maj, vilket Ölandsbladet var först att rapportera om.
– Vi har fått många önskemål under flera år om att göra åtgärder vid skolan, både från skolan och föräldrar. Vi vet att många kör för fort där och det kändes som en passande plats för att prova denna sortens aktiva farthinder, säger Malin Davou.
”Väldigt effektiva”
Farthindret består av en metallåda lika bred som körfältet som kommer grävas ner i marken, endast lådans lucka kommer vara synlig.
Sensorer som mäter förbipasserande fordons hastighet kommer sättas upp vid sidan av vägen och om fordonet kör för fort kommer luckan vinklas ner. Sensorerna gör det också möjligt för Trafikverket att kontinuerligt göra trafikmätningar på sträckan.
Likande farthinder används bland annat på Öresundsbron och några svenska kommuner har installerat likande hinder tidigare – med lyckat resultat.
– De är väldigt effektiva och det är hög efterlevnad där de används. Den största fördelen är att det bara påverkar dem som kör för fort medan de som håller begränsningen får plan väg, till skillnad mot traditionella gupp som alla måste köra över, säger Malin Davou.