Vi har tidigare i veckan berättat om att många av de nationella proven i uppsatsskrivning i svenska som är skrivna av småländska elever fick ett annat, oftast sämre, betyg av Skolinspektionen än av de egna lärarna.
Astradskolan i Ljungby och många andra skolor i Småland har ingått i Skolinspektionens eftergranskning av så kallad sambedömning av bland annat uppsatserna som ingår i de nationella proven.
– Under mina sex år här så har vi jobbat med sambedömning av uppsatser. Det innebär att vi först rättar själva och sedan träffas vi svensklärare och sambedömer uppsatserna, säger Robert Grandén, lärare i svenska och SO på Astradskolan.
Sambedömning kan ge högre betyg
Sambedömning är en arbetsmetod som rekommenderas av Skolinspektionen. Men på Astradskolan är erfarenheten att det ofta blir ett högre betyg på en uppsats när den bedöms i grupp än när den bedöms av en enskild lärare.
– Man kommer dit med en uppsats som kanske har bedömt som ett E, men efter att man har läst den tillsammans och pratat om den tenderar den att bli lite bättre.
Varför blir det så tror du?
– Det är jättesvårt att säga. Men alla delar i en uppsats kanske kommer fram och man tycker att det där var ju fint formulerat. Och sen kanske vi tror på våra elever också, det är jättesvårt att säga varför, men det tenderar att bli så, säger Robert Grandén.
Kalmar rättar centralt
Dessutom är det upp till varje skola att bestämma hur sambedömningen ska gå till. I exempelvis Kalmar samlas alla uppsatser i hela kommunen in och rättas centralt. Och på ytterligare andra skolor rättar lärarna enbart uppsatser skrivna av andra elever.