Det är branschorganisationen Svensk kollektivtrafik som genomför undersökningen varje år och ställer frågor både till vana resenärer och personer som bara åker någon gång ibland.
Både Kalmar länstrafik och Länstrafiken Kronoberg fick bra resultat när resenärerna som åker ofta fick ge betyg på sin senaste resa, 83 procent var nöjda. Snittet i landet var 79 procent.
– Vi är jätteglada att nöjdheten fortsätter att öka som helhet, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör, Kalmar länstrafik.
Bättre resultatet än året innan
Svaren samlades in under 2019 och resultatet visar att den sammantagna nöjdheten ökade jämfört med året innan. Ökningen var störst i Kronobergs län. Där svarade 70 procent av resenärerna som reser regelbundet att de är nöjda, året innan var siffran 68 procent.
I Kalmar län var 66 procent av resenärerna nöjda, jämför med 65 procent året innan.
– Den stora vändningen kom 2017 när vi gjorde den stora upphandlingen och fick helt nya fordon i hela länet, säger Karl-Johan Bodell, KLT.
Lära sig bemöta kunderna
Både i Kronobergs län och i Kalmar län får personalen gå bemötandeutbildningar.
– All ombordpersonal får lära sig hur de ska bemöta kunderna på ett neutralt och schysst sätt. Det är viktigt att vara rättvis och inte dömande, alla har lika mycket rätt att resa i kollektivtrafiken.
Vad är den största utmaningen för kollektivtrafiken framöver?
– Att strukturera busstrafiken på ett bra sätt och räta ut linjerna ytterligare något för att de som bor lite längre ifrån snabbare ska komma fram till sitt mål, säger Karl-Johan Bodell.