Så kan Företagsopinions utskick se ut. Foto: SVT

Företagsopinion gör 800.000 utskick per år

Publicerad

Företagsopinion skickar ut papper som, enligt många företagare, har som enda syfte att lura dem att ingå dyra avtal. Enligt en källa till SVT rör det sig om så mycket som 800.000 utskick på ett år.

Företaget Företagsopinion skickar ut vad som ser ut att vara marknadsundersökningar till företagare. Utskicken är flera sidor långa och innehåller mycket text skriven med väldigt små bokstäver. I själva verket är utskicken ett avtal, som när det skrivs under binder företagaren att betala drygt 6000 kronor per år under två års tid. Rader av företagare känner sig lurade av Företagsopinion, och hittills har bolaget polisanmälts 1500 gånger.

800.000 utskick varje år

Enligt vad SVT erfar har bolaget gjort ungefär 70.000 utskick i månaden eller över 800.000 på ett år. I några få procent av fallen svarar företagen, men det räcker för att Företagsopinion ska kunna räkna med intäkter på flera hundra miljoner.

Kostnaden för Företagsopinions avtal är strax över 6000 kronor per år. Det betyder att om 1 procent av de företagare som fått en faktura från bolaget har valt att betala den, får Företagsopinion in cirka 48 miljoner kronor.

Försökt få kontakt

SVT Nyheter Småland har upprepade gånger sökt kontakt med Företagsopinions ledning, men de har ej varit anträffbara. Efter många försök lyckades vi komma fram till kundtjänst. Där berättas att företaget får ta emot många klagomål. Vi hänvisas i fortsättningen till mejl, men en representant på kundtjänst säger också att de inte ser några problem med bolagets verksamhet.

– Det enda jag kan säga till kunderna är att de måste läsa igenom allt som står på pappret. Problemet är att de har så bråttom att de inte läser all information.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Blufföretaget Företagsopinion

Mer i ämnet