Den ganska utskällda bilen firar 50 år 2019. På Tjorvenmuseet i Rockneby utanför Kalmar kan man beskåda exemplar i alla tänkbara färger och utföranden. Jimi Essén var 11 år när han förälskade sig i bilen.
– Det var den första bilen jag fick prova att köra. Den var väldigt lättkörd, säger han.
Tillverkningen skedde på Kalmar Verkstad mellan 1969 och 1971. Då fanns det stora förhoppningar om en världssuccé. Namnet kom från karaktären i Saltkråkan som ansågs ha vissa likheter med plastbilen.
Ska ha eldats upp i protest
Tjorven användes mest som postbil, men den blev aldrig särskilt populär bland brevbärarna. Bilen var kall, bullrig och trög. Det sägs att en del var så irriterade på bristerna att de medvetet försökte elda upp Tjorvenbilar för att slippa dem.
– Det finns säkra uppgifter på att det har hänt. Samtidigt finns det de som säger att det är den bästa bilen de kört. Den är både älskad och hatad.
Konkurs för Tjorven
Tjorven blev aldrig någon framgång – ett par år efter lanseringen gick fabriken i konkurs.
– Den släpptes alldeles för tidigt. Man provkörde den inte tillräckligt. Bara efter par veckor kom barnsjukdomarna och Kalmar Verkstad fick skicka ut reparatörer över hela Sverige, säger Jimi Essén.