För några veckor sedan fick eleverna i Per von Schantz klass på LBS-gymnasiet i Växjö använda ett bildgenereringsprogram. I programmet skulle eleverna ge datorn kommandon och försöka härma kända konstnärers verk för att sedan kunna se om de kunde urskilja de fejkade konstverken bland de äkta.
– Det är ganska läskigt hur en dator kan göra något som ser så likt ut saker som konstnärer har gjort i flera år, säger Louis Eckeskog, elev på estetprogrammet.
Utforska AI tillsammans med eleverna
Läraren Per von Schantz tycker det är viktigt att prata om AI med eleverna för att kunna bemöta elevernas tankar kring tekniken, men också för att ge upphov till diskussioner kring etiska dilemman som plagiat eller upphovsrätt.
– Den här nya tekniken är ju något de kommer behöva vänja sig vid i framtiden. En del uppfattade AI som obehaglig och läskig medan en del tyckte det var spännande. Generellt sett så var det en blandad insikt om att AI kommer innebära vissa hinder för framtiden men också nya möjligheter för problemlösning.
Datorn kan inte vinna över konstnärerna
Felix Björnshög går också i tredje året på estetiska programmet och vill i framtiden ha ett yrke där han får fortsätta måla och designa. Han berättar att han ibland kan känna sig orolig över hur AI kommer påverka jobbmöjligheter inom den kreativa branschen men är mycket tydlig med att datorn aldrig kan ersätta den mänskliga hantverket.
– AI-konst skulle jag nog inte kalla det. Man skriver ord och så kommer en bild. Det finns inga känslor i det, så konst skulle jag inte kalla det, säger Felix Björnshög.