• Viktigt meddelande:

    Det brinner kraftigt nordväst om Åbuamossen i Hässleholms kommun. Personer som bor i området bör förbereda sig på evakuering. Läs mer

Foto: Produktutvecklaren Magnus Westberg och Andrea Falciani från Protein import AB.

Här öppnar Sveriges första energidrycksbryggeri

Publicerad

I det lilla småländska samhället Skruv utanför Lessebo öppnar Sveriges första energidrycksbryggeri till sommaren. ”Vi är jättetaggade”, säger Magnus Westberg, produktutvecklare för 13:e Protein import AB.

Det anrika bryggeriet i Skruv har stått sedan 1910-talet. 2002 köpte Kopparberg bryggeriet för egen produktion men har nu sålt lokalerna till det storsatsande energidrycksföretaget 13:e Protein import AB:

– Vi är verkligen jättetaggade, det är fint och anrikt bryggeri. Nu ska det produceras energidryck så det stänker om det. Vi räknar med att tillverka mellan 30-60 miljoner burkar varje år, säger Magnus Westberg.

Bryggeriet blir Sveriges första av sitt slag då energidrycken tidigare producerats i Tyskland och Österrike.

– Vi är trötta på att bara importera från Europa genom lastbilar över Öresundsbron. Nu kommer vi själva finnas mitt i Småland vilket blir väldigt bra.

Ska sätta Skruv på kartan

Energidrycksföretaget som räknar med att vara igång med produktionen i augusti har lovat att de som tidigare jobbat på fabriken erbjuds tjänster. Till en början kommer åtta personer anställas – ett år senare dubbelt så många.

– Det här kommer att skapa jobb omkring också. Det behövs fler lunchställen och pizzerior. Vi ska verkligen sätta Skruv på kartan.

För Kopparbergs del var försäljningen välkommen:

– Vi har väntat i fyra år på den här dagen och är jätteglada eftersom vi inte ville stänga ner bryggeriet. Det var väldigt viktigt att hitta bra köpare, säger Peter Bronsman, vd Kopparbergs bryggeri.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer