– Vi ser väldigt allvarligt på att det finns en brist av lärare som har kompetensen att undervisa i svenska som andraspråk. Med utökade resurser skulle vi kunna bidra till en tydlig utveckling av lärarnas kompetens, säger Karin Sandwall.
Omvärlden har förändrats kraftigt sedan centrat startades. Allt fler människor är på flykt från krig och katastrofer. Det gör att många av de människor som kommer till Sverige behöver en kvalificerad undervisning i svenska som andraspråk.
– Det kan till exempel handla om hur man ska bemöta barn rent metodiskt, språkligt och pedagogiskt. Det svenska språket är ju en förutsättning för att eleverna ska kunna ta till sig andra ämnen och snabbare komma in i det svenska samhället, säger Karin Sandwall.
Har funnits i 18 år
Nationellt Centrum för svenska som andraspråk är ett nationellt resurs- och utvecklingscentrum vid Stockholms universitet. Sedan år 1997 har centret arbetat på uppdrag av regeringen med bland annat att höja kompetensen bland landets lärare i svenska som andraspråk.
Skolornas beslut
Det är upp till skolorna själva att ta kontakt med centrat och bekosta en utbildning för att bland annat höja lärarnas kompetens i språk- och kunskapsutveckling. Under år 2014 utbildades drygt 800 lärare i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i Sverige.
– En typ av kompetensutveckling genomförs under sex dagar över ett läsår där lärarna bland annat får med sig uppgifter att använda sig av i undervisningen, säger Karin Sandwall.
Men är det tillräckligt?
– Många lärare uttrycker att de fått verktyg att arbeta språk- och kunskapsutvecklande med eleverna. Vi skulle gärna arbeta mer med olika typer av långsiktiga kompetensutvecklingsinsatser, men vi räcker inte till riktigt för hela landet, säger Karin Sandwall.