Foto: TT/Kustbevakningen

Hundratals nykterhetskontroller till sjöss – bara tre misstänkta för sjöfylla

Publicerad

Kustbevakningens nykterhetskontroll av 337 besättningsmedlemmar under 2018 resulterade i att tre personer misstänktes för sjöfylleri.
– Man måste säga att det är ett positivt resultat, vår bild är att svensk sjöfart sköter sig, säger Johan Norrman, kustbevakningsdirektör.

Förra året lade Kustbevakningen om kursen vad gäller nykterhetskontroller till sjöss.

– Tidigare handlade diskussionerna och kontrollerna mer om fritidsbåtar, men eftersom konsekvenserna vid en olycka blir så ofantligt mycket större när det handlar om yrkessjöfarten, bestämde vi oss för att göra en riktad insats just mot yrkessjöfarten, säger Johan Norrman.

143 fartyg och sammanlagt 337 besättningsmän fick under förra året besök av Kustbevakningen som gjorde nykterhetskontroller. Av de 337 kontrollerade personerna blev tre misstänkta för sjöfylleri. Ett resultat som Kustbevakningen tycker är bra.

– Det är ett positivt resultat för nykterhet till sjöss är en förutsättning för en säker sjöfart, säger Johan Norrman.

Förbud mot alkohol på många svenska fartyg

Joakim Norrman säger att svensk sjöfart ligger långt framme när det handlar om nykterhet till sjöss.

Men att göra nykterhetskontroller ombord på fartyg är inte så lätt. Kontrollerna kan bara göras när fartyget ligger vid hamn.

– Men många svenska rederier har som regel förbud mot alkohol ombord på fartygen, säger han.

Trots utfallet, tre personer som misstänks för sjöfylleri, kommer Kustbevakningen att fortsätta kontrollera nykterheten ombord på yrkesfartyg. Det beslutet beror delvis på två händelser från sommaren 2018. Dels fartyget BBC Lagos som gick på grund utanför Helsingborg och där befälhavaren hade 2,76 promille alkohol i blodet. Dels på Makassar Highway som gick på grund i Tjust skärgård med stora oljeläckage som följd.

– Båda de händelserna hade potential att resultera i en mycket stor katastrof, säger Johan Norrman.

Grundstötningar där alkohol varit inblandad

Visa

I september 2017 gick fartyget Atlantic på grund utanför Oskarshamn, i det fallet visade det sig att både kaptenen och stymannen var krafigt påverkade av alkohol. Fartyget skulle till Oskarshamn för att lasta grus men svängde aldrig av, in mot Oskarshamn utan gick på grund nära land. Både kaptenen och styrmannen dömdes till fängelse för grovt sjöfylleri.

Sommaren 2018 gick Makassar Highway på grund i Tjust skärgård, norr om Västervik. Fartyget läckte stora mängder olja efter grundstötningen. Överstymannen på Makassar Highway dömdes till 60 dagsböter och villlkorlig dom eftersom det visade sig att han hade 0,36 promille alkohol i blodet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Lastfartyg på grund i Kalmarsund

Mer i ämnet