Det här är kön runt ett av Växjös vägarbeten – ett köande som har retat upp många av Växjös bilister. Foto: SVT/Martin Heppich

Ekonomisk tidspress bakom trafikkaoset i Växjö

Uppdaterad
Publicerad

I Växjö tätort pågår många vägarbeten samtidigt vilket skapar långa köer under rusningstid. Enligt kommunen beror det på att arbetet måste vara klart innan årsskiftet, annars uteblir bidrag från staten.

Det pågår många vägarbeten i Växjö tätort just nu. Till exempel byggs det cykelbanor och nya körfält för kollektivtrafiken. Detta har lett till att det på flera platser blir köbildning under rusningstider. Och Växjö kommun inser att det just nu är besvärligt för Växjös bilister.

– Det är väldigt olyckligt. Jag har full förståelse för att det upplevs väldigt ”knöligt” att ta sig fram i trafiken nu, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef på Växjö kommun.

Måste vara klara före årsskiftet

Och anledningen till att det pågår så många vägarbeten samtidigt handlar om ekonomi. Kommunen har fått statliga bidrag på fem miljoner kronor som ska täcka hälften av kostnaderna. Men för att få ta del av dem måste vägarbetena vara färdigställda före årsskiftet.

– För att hinna med den ”tighta” tidslinjen har vi varit tvungna att komprimera investeringarna. Och det har inneburit att det har blivit totalavstängningar, säger Per-Olof Löfberg.

Stora förbättringar

Trots att det är rörigt just nu kommer det bli stora förbättringar när det är färdigt menar Per-Olof Löfberg.

– Det kommer att innebära snabbare bussförbindelser, bättre och säkrare för alla cyklister. Även bilisterna kommer att uppleva förbättringar, då vi kommer att bygga vänstersvängsfält så att det blir färre bilister som måste köa bakom andra bilister som ska svänga åt vänster.

Vägarbeten med tidsplan och kostnader

Hållplatspaketet – Anpassningar av berörda hållplatser längs med projekterade busskörfält samt ytterligare 15 hållplatser i Växjö stad som byggs om och förbättras.

Tid och ekonomi – Byggnation påbörjades höst 2016 och pågår fram till december 2018. Total budget för projektet var 3 750 000 kronor.

Signalprioritet – Ny signalprioritering för busstrafik i korsning Norra Esplanaden och Kungsgatan.

Tid och ekonomi – Byggnation påbörjades höst 2018 och blir klart hösten 2018. Total budget för projektet var 450 000 kronor.

Storgatan – Prioriterat busskörfält, cirka 1400 meter, i båda riktningarna på Storgatan mellan Samarkandsrondellen och korsningen Arabygatan. Mellan Arabygatan och Vikingarondellen anläggs ett busskörfält i västergående riktning. Signalprioritering i två korsningar. Två nya vänstersvängfiler anläggs för att trafiksäkra korsningarna.

Tid och ekonomi – Byggnation påbörjades augusti 2018 och blir klart december 2018. Total budget för projektet var 10 000 000 kronor.

Resecentrum – Nya bussgator vid Resecentrum. En stadsbussgata samt en regionbussgata.

Tid och ekonomi – Byggnation påbörjades 2016 och är pågående.  Total budget för projektet var 5 800 000 kronor.

Källa: Växjö kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.