Kontraktet, som både innefattar en fast och en rörlig del, bedöms vara värt mellan 150-200 miljoner kronor. Svevia har tidigare varit underentreprenör till Barslund, bland annat vid arbetet med ny vägbeläggning, men kommer nu alltså att slutföra projektet i sin helhet.
Hur mycket är det kvar att göra?
– Barslund gjorde klart sina arbeten till ungefär två tredjedelar, vilket innebär att det återstår ungefär en tredjedel av det totala projektet, säger Mattias Eriksson, projektledare på Trafikverket.
Kraftigt försenat projekt
Vägbygget har stått helt stilla sedan november förra året, när entreprenören Barslund oväntat gick i konkurs. Men Mattias Eriksson tycker att myndigheten har löst situationen snabbt med tanke på omständigheterna. Bland annat har man använt ett särskilt upphandlingsförfarande för att snabba på processen att hitta en ny entreprenör.
– Prioritet har varit att starta upp arbetet så snart som möjligt med tanke på den situationen som råder. Vi har till stora delar halvfärdiga delar på E4:an som innebär stora störningar för trafiken, säger han.
Projektet kommer nu att sättas i gång igen, men med en kraftigt försenad sluttid. Tanken var att vara klara hösten/vintern 2022. Nu blir målet för projektslut istället hösten 2023.
Kan begära skadestånd
Att konkursen inneburit merkostnader för Trafikverket är klart, men hur mycket är ”omöjligt att säga” enligt Mattias Eriksson. En dialog pågår just nu mellan Trafikverket och konkursförvaltaren där både parter aviserat att de kan komma att ha ekonomiska anspråk.
Kommer Trafikverket att begära skadestånd från Barslund?
– Det kan bli aktuellt, men jag kan inte uttala mig nu om det kommer att bli så.
Nya avtal med underentreprenörer
Konkursen har drabbat många lokala underentreprenörer i Ljungby hårt som inte fått betalt av Barslund och inte kunnat fullfölja kontrakt de skrivit. Svevia, som nu tar över, säger att de kommer att skriva helt nya kontrakt med underentreprenörer och inte ger någon gräddfil till de som haft kontrakten innan:
– Vi tecknar nya avtal, avtalen de har med Barslund är nåt helt annat. I det arbetet kommer vi se vad som är bäst för projektet, men naturligtvis se vilka entreprenörer som har kunskap och kan hjälpa till utifrån tidigare erfarenheter, säger Per Höglund, divisionschef Anläggning Svevia.
Bygget beräknas vara i gång igen om ungefär en vecka.