Ombygget av E4 mellan Toftanäs och Ljungby påbörjades 2018. Detta har medfört hinder för verksamheter som ligger utmed vägen, och för att minimera skadeverkan har näringsidkare velat ha tydlig information om när olika byggetapper inleds, vilka delar av vägen som stängs, och hur länge vägdelar ska vara avstängda.
Magnus Strömberg är vd för Laganland. Han riktar nu skarp kritik mot Trafikverket, och anser att att informationen varit helt obefintlig under hela byggtiden.
– Vi får inte veta någonting och jag ifrågasätter det å det starkaste. När man drar igång ett sådant här projekt måste man förstå hur det påverkar verksamheten som vi driver här vid E4:an. Jag tycker att det är väldigt anmärkningsvärt att man inte kan ha någon form av dialog med oss.
Varit en lång tid med ansträngd ekonomi
Verksamheten på Laganland, som bland annat driver stugby och och älgpark, är helt beroende av att motorvägen finns för att affärerna ska gå ihop. Det har varit en lång tid när ekonomin har varit ansträngd, men i dag ser Magnus Strömberg ändå några ljuspunkter.
– Det har blivit betydligt bättre sedan Svevia tog över. Så nu börjar vi trots allt se ett slut på arbetet, det är väl det enda man kan glädja sig åt egentligen, säger Magnus Strömberg.
Obefogad kritik
På Trafikverket anser man dock att kritiken kring kommunikationen är obefogad. Andreas Rydström, som är projektenhetschef på Trafikverket säger att det är entreprenörens uppgift att kommunicera med verksamheter som berörs utmed bygget.
– Informationen ska komma från Svevia som har den uppgiften att ta fram trafikanordningarna så att det blir så bra som möjligt, men om man inte får svar från Svevia, ja då kan man kontakta oss säger Andreas Rydström.
KLIPP: Hör Trafikverket bemöta kritiken
E4-bygget – detta har hänt
Arbetet med att bygga om E4 mellan Toftanäs och Ljungby till tvåfilig motorväg startade 2018. Uppdraget gick till den danska entreprenören Barslund.
I november 2022 stannade bygget över en natt. Entreprenören Barslund hade gått i konkurs och bygget stannade därför helt.
I mars 2022 meddelades att en ny upphandling var klar. Uppdraget att färdigställa bygget hade gått till Svevia, som tidigare varit underentreprenör till Barslund.
Grundplanen var att vägsträckan skulle stå klar i slutet av 2022, men efter problemen som uppstått utmed vägen är målet nu att bygget ska vara klart hösten 2023.