Foto: SVT

Trots ökade kunskaper – var tredje med ADHD får ingen hjälp

Uppdaterad
Publicerad

Trots att det läggs mycket resurser i skolan i dag på att upptäcka och hjälpa barn med ADHD eller andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så visar en ny undersökning att både barn med diagnoser och deras föräldrar upplever att de inte får tillräckligt med hjälp. Vi har träffat Lilly Bergström som fick sin dignos efter att hon slutat skolan.

Ungefär tre av tio barn i dagens skola med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) får inget stöd alls, enligt en färsk enkätundersökning som riksförbundet Attention har gjort bland 1707 vårdnadshavare. Attention är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

– Vi upptäckte att det var många som kom in och berättade för oss om en ganska svår skolsituation för deras barn. Då ville vi skaffa oss en bild av hur det ser ut. Även om kunskapen i skolan blir bättre och bättre – tror vi – så ser vi inte att stödet till eleverna följer med, säger Anna Norrman på Attention.

Det uteblivna stödet får negativa konsekvenser för barnen, och leder enligt enkätsvaren till långt självförtroende, psykisk ohälsa, stress och svårigheter med kompisrelationer. Många beskriver också konflikter i hemmet på grund av svårigheterna i skolan.

Törst efter kunskap

En som vet hur det är att inte få det stöd man behöver är Lilly Bergström. Hon är 25 år gammal och fick för fyra år sedan veta att hon har ADHD. Något år senare fick hon även diagnosen Aspergers syndrom. Hon gick hela sin skoltid utan att någon upptäckte hennes problem.

– Jag förstod ganska tidigt att det var något med mig som inte riktigt stämde. Men jag fick aldrig något gensvar från mina lärare och jag fick heller aldrig någon hjälp. Jag har alltid velat lära mig, jag har haft en sådan enorm törst för kunskap, berättar Lilly.

– Men jag tar in alldeles för mycket. Jag måste lyssna på alla som pratar eller klockor som tickar eller vad som helst och det blir jag väldigt störd av, förklarar Lilly.

”Inte säkert att du får hjälp”

Sedan Lilly gick i skolan har det hänt en del, och fler med liknande diagnoser upptäcks. Men fortfarande görs alltså enligt Attention inte tillräckligt för de drabbade barnen.

I dag föreläser Lilly om sina upplevelser för andra barn och unga. Även hon upplever att det fortfarande finns stora brister på sina håll.

– Jag har närkontakt med folk som går i skolan och jag vet att det ser likadant ut. Även om du har en diagnos så är det inte säkert att du får hjälp. Och även om du får hjälp så är det kanske inte den hjälpen du behöver, säger hon.

FAKTA

ADHD:

En utvecklingsavvikelse med debut i barndomen och med symtom som bristande uppmärksamhet, koncentrationssvårigheter, överaktivitet och impulskontrollbrist.

Tillståndet är vanligt och drabbar cirka fem procent av alla barn, varav minst hälften har svåra kvarstående problem i vuxen ålder. Pojkar drabbas oftare än flickor, men diagnosen missas ofta hos flickor med depression, ångest och missbruksproblem.

Aspergers syndrom:

Syndromet beskriver barn med bristande förmåga till sociala och emotionella relationer samt snäva intensiva specialintressen. Många personer med Aspergers syndrom har en ovanligt stark förmåga att vara uthålliga och kunniga inom specifika områden.

Källa: Nationalencyklopedin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.