Foto: Johannes Tolf/SVT

Mögelskador på gymnasieskola

Uppdaterad
Publicerad

Fukt och mögel ställer till problem för elever och lärare på Fenix kunskapscentrum i Vaggeryd och nu kräver lärarförbundets huvudskyddsombud kommunen på svar om hur problemen ska lösas.

Det är i de nya byggnaderna, som uppfördes bara för några år sedan som problemen med fukt och mögel har upptäckts. Elever och lärare beskriver hur de har fått koncentrationssvårigheter, huvudvärk och känt torrhet i halsen. En del har också uppsökt läkarvård för besvären.

– Det här är väldigt allvarligt och märkligt, huset är bara knappt fyra år gammalt, säger huvudskyddsombudet Rolf Claésson.

Fuktskadorna finns synliga på väggar och tak, med bland annat saltkristaller som bildas och sprickor. Men Vaggeryds kommuns fastighetschef Georg Theodoridis delar dock inte huvudskyddsombudets uppfattning att det finns hälsoproblemen hos lärare och elever.

Ingen anledning stänga lokalerna

– Det får stå för huvudskyddsombudet. Jag har inte en uppfattning om att det skulle förekomma problem och det finns ingen anledning att stänga lokalerna, säger Theodorides.

Ändå har elever redan flyttats ut från lokalerna. Särskoleeleverna har fått byta till andra klassrum, men bland annat industrieleverna finns kvar i det aktuella huset.

– Jag märker av möglet. Jag blir snuvig och får ont i huvudet, säger Filippa Asp, elev på Fenix.

Ett möte kring frågan är planerat till på torsdag. Då ska entreprenören som byggde fastigheten på Fenix och en konsult som utrett fuktproblemen vara med.

Kräver handslingsplan

– Det finns ett utredningsmaterial, men vad det säger kan jag inte gå in på förrän efter mötet, säger Georg Theodoridis.

Lärarförbundet har anmält arbetsmiljöproblemen till Arbetsmiljöverket och kräver en handlingsplan av kommunen för att få veta hur problemen ska lösas.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.