New Waves fotbollsprylar storsäljare

Uppdaterad
Publicerad

Oavsett hur det går för Sverige i fotbolls-EM är Torsten Jansson och New Wave Group en vinnare. Bolaget har ensamrätt till fotbollslandslagets officiella tröjor. Och ett mästerskapsår säljer de som smör.

I takt med att fotbollslandslaget gräver guld på planen växer intresset för sporten. Utbudet av matchtröjor, halsdukar, mössor och andra prylar för supportrarna har ökat markant de senaste tre, fyra mästerskapen.

Sedan 2003 är New Wave Group, via ett dotterbolag, ensam leverantör av landslagets officiella matchtröjor från Umbro. Bolaget räknar stenhårt med att sommarens EM ska ge klirr i kassan.

Per Segerqvist, vd på Seger United inom New Wavekoncernen, vill inte berätta hur många tröjor företaget spås sälja. Annat än att det snarare rör sig om tusentals än hundratusentals. Inte heller Svenska Fotbollförbundet, som har tecknat avtalet med New Wave Group, vill uppge några siffror.

Men en officiell landslagströja kostar från 600 kronor i butikerna och förbundet får royalty på försäljningen. Hur mycket är dock okänt, men det handlar om ”mycket pengar”.

(TT)

Fotbollsprylar

New Wave Group säljer bland annat kläder och presenter. I koncernen ingår varumärken som Kosta Boda och Orrefors.

Sedan 2003 levererar New Wave Group, via dotterbolagen Seger United och Craft of Scandinavia, match- och träningskläder till det svenska fotbollslandslaget.

Huvudägare i New Wave Group är Torsten Jansson. Han kontrollerar över 80 procent av rösterna och 32 procent av kapitalet.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.