Eddie Andersson arbetar på en reklambyrå i Växjö och är en av delägarna i hemsidan som nu sticker ut hakan och vill utmana annonsjätten Blocket. Sidan har fått namn efter Tage Danielssons Karl-Bertil Jonsson eftersom hälten av annonsintäkterna ska gå till välgörenhet.
– Vi gör naturligtvis detta för att vi känner att här kan vi göra mycket nytta. Men sen går vi ju in i projektet som reklamare, det är ju den kompetensen som vi ska utnyttja, säger Eddie Andersson som har ne mångårig erfarenhet av marknadsföring.
Nu har de skrivit samarbetsavtal med organisationerna Amnesty, Rädda barnen och SOS barnbyar. Och de ser en stor vinstpotential i den miljonindustri som finns i second hand-marknaden på internet. Målet är tio procent av blockets marknadsandelar – ett företag som omsätter varor för nästan 200 miljarder.
– Vi välkomnar nya aktörer. Det gör ju att vi måste anstränga oss lite extra för att fortsätta vara störst och att vara förstahandsvalet för svenskarna, säger Marie Horneman, marknadschef på Blocket.
Karin Ingströmer
karin.ingstromer@svt.se