• Viktigt meddelande:

    Det brinner i en gammal industri på Liljeholmen i Stockholm. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Stockholm. Läs mer

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se biogasprodutkionen i Växjö och hur den kan påverkas av nya EU-direktivet. Visa alla (2)
Visa alla (2)

Kritiker varnar: Nya EU-direktiv riskerar slå hårt mot biogasen

Uppdaterad
Publicerad

I en strävan att gå över till fossilfria transporter har EU kommit med nya direktiv. För att genomföra direktiven i Sverige har regeringen lagt förslag som skulle innebära att biogasbilar inte längre skulle räknas som miljöbilar. Detta riskerar enligt kritiker att slå ut den lokalt producerade biogasen.

Direktivet innebär att biogasbilar inte längre räknas som miljöfordon. Bara rena elbilar och vätgas får räknas till skaran av miljöbilar. Det skulle i sin tur påverka vilka fordon myndigheter som kommuner och regioner får rätt att köpa in. Fordon som drivs med biogas skulle vara den stora förloraren.

I Växjö framställs biogas av matrester. Mycket av den här gasen går till att driva stadsbussarna. Gasen används också till personbilar. Nu riskerar nya regler från EU helt att stjälpa den här produktionen då efterfrågan efterhand riskerar att minska.

Steve Karlsson är ansvarig för Växjös biogasproduktion.

–  Det är tråkigt om man med några administrativa hinder slår ut biogasmarknaden.

Hårdare regler gäller från år 2026

När det gäller bilar ska 38,5 procent av det totala antalet lätta bilar som köps in till kommun stat och regioner genom så kallad offentlig upphandling vara bilar som inte släpper ut mer än 50 gram CO2/km.

Här är det bara el, vätgas och vissa laddhybrider som platsar. Från 2026 ska ingen koldioxid alls få släppas ut. Det här gör att biogasen riskerar att helt slås ut och intresset från producenterna riskerar att minska.

– Det största problemet är om biogasbilar inte räknas som miljöfordon. Då kommer staten regionerna och kommunerna inte att köpa dessa bilar och då minskar intresset, säger Steve Karlsson.

Branchen kritisk till de nya reglerna

Björn Fredriksson Möller vid EON är specialist inom hållbara transporter. Han är kritisk till de nya reglerna.

– Problemet är att EU ser biogasen som ett fossilt bränsle därför att det på många platser inom unionen är naturgas i tankarna. Naturgasen är ju fossil, vilket EU vill få bort, säger Björn Fredriksson Möller.

Han fortsätter:

– Nu sker det en snabb övergång till biogas inom stora delar av Europa. Men regelverket inom EU gällande detta har inte hunnit med, utan man ser bara det som kommer ut ur avgasröret. Och det är inte helt rätt, utan man måste se till hela livscykeln och då är biogasen nästan helt utan koldioxidutsläpp.

Biogas är ett förnybart bränsle som framställts av biomassa och består till största delen av metan.

Biogas framställs genom rötning av organiskt material som matavfall, slam från reningsverk eller annan biomassa. Det kan också framställas genom förgasning av exempelvis skogsbiomassa.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer